" />
Navigace SmartMaps pro XPERII - jak se neztratit po česku (díl první) | Tisk |  Email
Sdílení:
Linkuj.cz!
Jaggni to!
pošli na vybrali.sme.sk
Facebook
Martin Chroust   
Pondělí, 8. únor 2010
Na kole, autem, pěšky i jen tak do přírody. Jak obstojí český navigační software v praxi?



Trh navigačních softwarů pro mobilní zařízení zažívá v posledních pěti letech nebývalý vzrůst. Podepsala se na něm nejen vzrůstající obliba navigování jako takového, ale přibývá také počet zařízení, která mají vestavěn přijímač GPS (Global Positioning Systeme) signálu. S rostoucími počty uživatelů se zvyšují nároky na přesnost navigací a hlavně na aktuálnost dat. Do redakce nám před několika měsíci dorazil navigační software SmartMaps od české společnosti PlanStudio, které kombinují vektorová data spolu s podrobnými rastrovými mapami. Přestože si dnes ukážeme, jak vypadá a funguje navigace na XPERII X1, podporovány jsou všechny telefony Sony Ericsson s přijímačem GPS signálu včetně nejnovějšího přírustku XPERIE X2 nebo Satia. Pokud se bavíme o hloupých telefonech, je podporována služba SmartMaps online, kdy jsou mapy stahovány z internetu, v době psaní tohoto článku však vzniká Javová verze map s offline mapami uloženými přímo v telefonu. Pojďme se tedy spolu podívat, jak se s českým navigačním softwarem neztratit (nejen) po Česku s XPERIí X1.

Klady:

- navigační software můžete použít v autě, na kole, při průchodu městem, nebo při pěších túrách krajinou
- rastrové mapy s pravidelně aktualizovanými vektorovými daty
- import GPX a LOC bodů zájmu (poi, geocache)
- možnost běhu aplikace po minimalizování na Today obrazovce
- možnost personalizace aplikace podle svých představ
- zjištění polohy, výšky, převýšení, kompas
- s turistickými mapami můžete vyrazit do přírody hledat Cache
- kompletní pokrytí republiky, můžete si vybrat balíky map nebo vybrané kusy

Zápory:

- místy zpomalené
- použité rastrové mapy jsou statické, takže popisky ulic a objektů mohu být někdy vzhůru nohama
- nemožnost volby alternativního hlasu
- někdy umí aplikace navigovat až od zvoleného místa, do nějž jste nasměrování vzdušnou čarou
- hodně dotykových tlačítek nenabídne popisky, bez prostudování manuálu budete muset zkoušet, co která klávesa dělá

Navigační systém SmartMaps jsem obdržel na dvou DVD s verzí Navigator a Locator. První zmíněná verze slouží pro všeobecné navigování na cestách a silnicích, druhá slouží jako turistické mapy do přírody, je to vlastně takové elektronická podoba tištěných turistických map. Instalace map probíhá přes připojení ActiveSync v počítači, zde si vyberete potřebné mapy, které se mají nainstalovat i verzi programu (aktuálně pro Windows Mobile), instalátor pak automaticky dokončí registrační a aktivační proces k vašemu novému či stávajícímu účtu. Na stránkách SmartMaps po přihlášení pak vidíte, jaké produkty máte registrované a také to, jaké aktualizace jsou v tuto chvíli pro vaši verzi navigace dostupné. Ty pak stáhnete formou EXE instalátoru.

Screen01~3.jpg Screen02~3.jpg Screen03~3.jpg Screen08~2.jpg Screen09~2.jpg Screen10~2.jpg Screen13~2.jpg Screen19~1.jpg

Samotná aplikace nás uvítá přehledným rozhraním v příjemné oranžové barvě, která při navigaci ani periferně nebije do očí. Každopádně si barvu můžete v nastavení upravit podle svého, aby vyhovovala vašim potřebám. V podstatě můžeme interface rozdělit na dva pásy, v horním pruhu můžeme informace o zbývající baterii, aktuální souřadnice, jejichž stiskem spustíme kompas, dále nadmořskou výšku, počet připojených satelitů a v neposlední řadě také aktuální rychlost.Pokud jsou pro vás některé údaje irelevantní, jednoduše je v horní liště nezobrazíte. Spodní vysouvací lišta může mít dvojí úlohu, buď nabídne navigování a volbu pro spuštění celoobrazového menu, nebo zde může být umístěno vyjížděcí menu s menšími ikonami. Osobně jsem s konkurenčních navigačních systémů zvyklý na celoobrazový mód, už jen proto, že se ikony lépe ovládají prstem a hlavně, proč nevyužít nabízený prostor? Mírnou výtku bych měl k šipce v pravém dolním rohu displeje, kterou prakticky otevíráte veškeré možnosti aplikace, je v rohu špatně dostupná (pouze nehtem), na druhou stranu si můžete nastavit otevírání menu prostým ťuknutím na displej. Na pravém boku je umístěna zoomovací lišta, se kterou mapu zvětšíte. Pokud jsou pro vás objekty a cesty malé, můžete v nastavení zaškrtnout volbu dvojnásobného měřítka, mapy pak ale již nejsou tak čisté, jako v původním měřítku. Co mi v nastavení vadí jsou tlačítka pro určité volby, pokud si nepřečtete manuál, co které z nich dělá, vžijete se do role pokusného králíka. Proto radím si před prvním spuštění aplikace řádně prostudovat manuál dodávaný na DVD spolu s mapami. Celkově se do aplikace brzy rychle dostanete.

Navigujeme

Naskočení signálu GPS trvá delší dobu, pokud si však pomůžeme stažením aktuálních dat aplikací Rychlé GPS, je to otázka zhruba pěti vteřin pod otevřeným nebem. Mimo to, že si můžete de-facto customizovat téměř každou věc, včetně barev programu, kontrastu, průhlednosti, šířky stopy apod., je zde i rychlé nastavení grafiky pro Optimalizování výkonu nebo pro Optimalizaci vzhledu. Při testování jsem volil výkon, protože u druhé možnosti byly tabulky průhledné, což je zpomalovalo práci s aplikací. Pokud se vžijeme do role klasické autonavigace, můžete si v rámci uživatelského nastavení aktivovat/deaktivovat upozornění o překročení rychlosti, nebo upravit časové intervaly pro upozornění před odbočením. Jezdil jsem s defaultním nastavením a byl jsem spokojen, přesto, tato možnost změny zde existuje. Navigovat můžeme do vybraného bodu, dále do bodů zájmu (různé body zájmu lze importovat i z www.poi.cz ve formátech GPX a LOC), na přesnou adresu nebo na přesné souřadnice. Ostatně, po kliknutí na vybranou pozici a delším podržení se objeví kontextové menu, ve kterém můžete daný bod uložit jako bod zájmu ručně, popřípadě na daný bod nasměrovat šipku vzdušnou čarou. Parametry trasy mohou být různé, od nejrychlejší, po cyklotrasy s více či méně možnostmi nebo nejkratší pěší či turistická. Při navigaci do bodu je k dispozici přehledný Itinerář cesty, kdy si můžete zobrazit výškové převýšení, nebo si trasu předem "nanečisto" projet. Pokud přemýšlíte o složitější cestě s více průjezdními body, je připraven Plánovač, plány si navíc můžete uložit na příští použití, nemusíte je vytvářet znovu.

Screen04~4.jpg Screen05~4.jpg Screen06~2.jpg Screen11~2.jpg Screen12~2.jpg Screen07~2.jpg Screen22~1.jpg Screen23~1.jpg        

V jednom okamžiku může být zároveň aktivních několik vrstev, mezi kterými si můžete v případě potřeby i manuálně přepínat. Pokud si chcete nechat jednotnou vrstvu (např. autoatlas ČR), lze ji uzamknout, přijdete ale o podrobnější mapy, když se budete blížit k cíli. Hlasová navigace je namluvena mužským, vcelku příjemným hlasem, alternativní hlasy k dispozici nejsou. Vzhled mapy může být samozřejmě z vrchního nadhledu (tzv. papírový) nebo v 3D módu s rotací podle směru pohybu. Co mi trochu vadí je to, že nemohu navigovat přesně od mého domu až do cílové destinace, telefon hlásí, že mám najet na trasu, kam mě směřuje vzdušnou čarou. Celkový problém spočívá v překrytí rastrových dat a vektorových map, pokud ještě daná ulice není zanesena do vektorů, může trasa začínat někde mimo, přesto se vývojáři snaží tyto dvě mapy co nejvíce sjednotit zmiňovanými aktualizacemi. Barevné schéma map je jednotně dané, pokud bude navigovat v noci, nastavením nočního režimu se ztlumí podsvícení, takže vás displej nebude oslňovat. Uživatelské nastavení a možnost voleb mě skutečně překvapila.

Screen19~1.jpg Screen21~1.jpg Screen25~1.jpg Screen24~1.jpg Screen18~1.jpg Screen17~1.jpg Screen16~1.jpg Screen15~1.jpg

Co se týče turistických map, můžete navádět vyloženě přes turistické trasy nebo po cyklostezkách, opět zde platí, že k vjezdu na stezku vede vzdušná čára, takže se tam nějak musíte dostat a až pak pokračujete dále s navigací. Pro jízdu nebo chůzi případně oceníte nejen výškové převýšení na celé trase, vrstevnice na mapě nebo také značené stezky. Oceňuji přehledné značení i podrobné méřítka map. Samostatnou kategorií jsou i detailní městské plány pro pěší navigaci v menším měřítku, kde opravdu oceníte možnost zobrazení bodů zájmu, nebudou ale potřeba všechny, protože dost informací naleznete napsaných přímo v rastrových mapách.

Screen26~1.jpg Screen27~1.jpg Screen28~1.jpg Screen29~1.jpg Screen30~1.jpg Screen31~1.jpg Screen32~1.jpg Screen33~1.jpg

Navigační software společnosti SmartMaps je vcelku povedeným navigačním softwarem z dílny české společnosti PlanStudio, kterému přesto můžeme několik věcí vytknout. Při větším počtu bodů zájmu nebo 3D zobrazení mapy ve větším měřítku někdy zpomaluje aplikaci, chybí většina popisků dotykových kláves ani rastrové mapy nemusí každého přesvědčit. Na druhou stranu se jedná o komplexní řešení navigace pro auto/kolo/turistiku, uživatelé mohou čekat pravidelné updaty datových podkladů nebo aktualizace programu zdarma, což jistě není na škodu.

Na závěr prvního dílu recenze navigace SmartMaps si uvěďme ty nejzajímavější mapy společně s cenami. Jedná se o podrobné cykloturistické a turistické mapy České a Slovenské republiky s navigováním i bez, které téměř neznají srovnatelnou konkurenci. Uvedené ceny vybraných mapových řešení jsou uvedeny včetně DPH, aktuální ceník všech produktů SmartMaps naleznete zde.

Kód
Určení, edice
Název a obsah
Cena v Kč
2151
SmartMaps Navigator
BASIC (Autoatlas a Cykloturistická mapa ČR+SR)
1990
2700
SmartMaps Locator
Turistické Mapy TM50 - komplet ČR 1:50000, regiony
2490
2800
SmartMaps LocatorTuristické Mapy TM25 - komplet ČR 1:25000, oblasti1990
2202
SmartMaps LocatorCykloturistická mapa ČR 1:75000
690
2205
SmartMaps LocatorCykloturistická mapa SR 1:75000590
 

Za zapůjčení navigačního softwaru děkujeme společnosti SmartMaps, kde si můžete zakoupit navigační program pro telefony s Windows Mobile, Symbianem S60 nebo on-line verzi pro telefony vybavené pouze Javou.


Komentáře
Příspěvky vyjadřují názory uživatelů a nejsou nijak redigovány.
Vyhrazujeme si však právo příspěvky odstraňovat.
Autor: SmartMaps Datum: 2010-02-09 09:51:20
Dobrý den, 
 
plánování v Java verzi neplánujeme, již nyní narážíme na limity Javy (např. paměť). Off-line verze se objeví snad co nejdříve. Pokud byste měl zájem o zaslání testovací verze apod., obraťte se prosím na [email protected].
. Autor: OldřichMládek Datum: 2010-02-08 10:53:45
zajímavé mapy, hned jsem vyzkoušel online verzi pro Javové telefony a zatím jsem nepřišel na to, jak se nechat navigovat. Budu dále zkoumat. Každopádně offline verze pro Javové telefony by byla zajímavá věc, myslím, že zatím žádné nejsou k dispozici.

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

 
< Předch.   Další >