Na kole, autem, pesky i jen tak do prirody. Jak obstoji cesky navigacni software v praxi?

Trh navigacnich softwaru pro mobilni zarizeni zaziva v
poslednich peti letech nebyvaly vzrust. Podepsala se na nem nejen vzrustajici
obliba navigovani jako takoveho, ale pribyva take pocet zarizeni, ktera maji
vestaven prijimac GPS (Global Positioning Systeme)
signalu. S rostoucimi pocty uzivatelu se zvysuji naroky na presnost navigaci a
hlavne na aktualnost dat. Do redakce nam pred nekolika mesici dorazil navigacni
software SmartMaps od ceske spolecnosti PlanStudio, ktere kombinuji vektorova
data spolu s podrobnymi rastrovymi mapami. Prestoze si dnes ukazeme, jak vypada
a funguje navigace na XPERII X1, podporovany jsou vsechny telefony Sony
Ericsson s prijimacem GPS signalu vcetne nejnovejsiho prirustku XPERIE X2 nebo
Satia. Pokud se bavime o hloupych telefonech, je podporovana sluzba SmartMaps
online, kdy jsou mapy stahovany z internetu, v dobe psani tohoto clanku vsak
vznika Javova verze map s offline mapami ulozenymi primo v telefonu. Pojdme se
tedy spolu podivat, jak se s ceskym navigacnim softwarem neztratit (nejen) po
Eesku s XPERIi X1.
Klady:
- navigacni software muzete pouzit v aute, na kole, pri pruchodu mestem,
nebo pri pesich turach krajinou
- rastrove mapy s pravidelne aktualizovanymi vektorovymi daty
- import GPX a LOC bodu zajmu (poi, geocache)
- moznost behu aplikace po minimalizovani na Today obrazovce
- moznost personalizace aplikace podle svych predstav
- zjisteni polohy, vysky, prevyseni, kompas
- s turistickymi mapami muzete vyrazit do prirody hledat Cache
- kompletni pokryti republiky, muzete si vybrat baliky map nebo vybrane kusy
Zapory:
- misty zpomalene
- pouzite rastrove mapy jsou staticke, takze popisky ulic a objektu mohu
byt nekdy vzhuru nohama
- nemoznost volby alternativniho hlasu
- nekdy umi aplikace navigovat az od zvoleneho mista, do nejz jste nasmerovani
vzdusnou carou
- hodne dotykovych tlacitek nenabidne popisky, bez prostudovani manualu budete
muset zkouset, co ktera klavesa dela
Navigacni system SmartMaps jsem obdrzel na dvou DVD s verzi Navigator a
Locator. Prvni zminena verze slouzi pro vseobecne navigovani na cestach a
silnicich, druha slouzi jako turisticke mapy do prirody, je to vlastne takove
elektronicka podoba tistenych turistickych map. Instalace map probiha pres
pripojeni ActiveSync v pocitaci, zde si vyberete potrebne mapy, ktere se
maji nainstalovat i verzi programu (aktualne pro Windows Mobile), instalator
pak automaticky dokonci registracni a aktivacni proces k vasemu novemu ci
stavajicimu uctu. Na strankach SmartMaps po prihlaseni pak vidite, jake
produkty mate registrovane a take to, jake aktualizace jsou v tuto chvili pro
vasi verzi navigace dostupne. Ty pak stahnete formou EXE instalatoru.

Samotna aplikace nas uvita prehlednym rozhranim v prijemne oranzove barve,
ktera pri navigaci ani periferne nebije do oci. Kazdopadne si barvu muzete v
nastaveni upravit podle sveho, aby vyhovovala vasim potrebam. V podstate muzeme
interface rozdelit na dva pasy, v hornim pruhu muzeme informace o zbyvajici
baterii, aktualni souradnice, jejichz stiskem spustime kompas, dale nadmorskou
vysku, pocet pripojenych satelitu a v neposledni rade take aktualni
rychlost.Pokud jsou pro vas nektere udaje irelevantni, jednoduse je v horni
liste nezobrazite. Spodni vysouvaci lista muze mit dvoji ulohu, bud nabidne navigovani
a volbu pro spusteni celoobrazoveho menu, nebo zde muze byt umisteno vyjizdeci
menu s mensimi ikonami. Osobne jsem s konkurencnich navigacnich systemu zvykly
na celoobrazovy mod, uz jen proto, ze se ikony lepe ovladaji prstem a hlavne,
proc nevyuzit nabizeny prostor? Mirnou vytku bych mel k sipce v pravem dolnim
rohu displeje, kterou prakticky otevirate veskere moznosti aplikace, je v rohu
spatne dostupna (pouze nehtem), na druhou
stranu si muzete nastavit otevirani menu prostym Âťuknutim na displej. Na pravem
boku je umistena zoomovaci lista, se kterou mapu zvetsite. Pokud jsou pro vas
objekty a cesty male, muzete v nastaveni zaskrtnout volbu dvojnasobneho
meritka, mapy pak ale jiz nejsou tak ciste, jako v puvodnim meritku. Co mi
v nastaveni vadi jsou tlacitka pro urcite volby, pokud si neprectete manual, co
ktere z nich dela, vzijete se do role pokusneho kralika. Proto radim si pred
prvnim spusteni aplikace radne prostudovat manual dodavany na DVD spolu s
mapami. Celkove se do aplikace brzy rychle dostanete.
Navigujeme
Naskoceni signalu GPS trva delsi dobu, pokud si vsak pomuzeme stazenim aktualnich
dat aplikaci Rychle GPS, je to otazka zhruba peti vterin pod otevrenym nebem.
Mimo to, ze si muzete de-facto customizovat temer kazdou vec, vcetne barev
programu, kontrastu, pruhlednosti, sirky stopy apod., je zde i rychle nastaveni
grafiky pro Optimalizovani vykonu nebo pro Optimalizaci vzhledu. Pri testovani
jsem volil vykon, protoze u druhe moznosti byly tabulky pruhledne, coz je
zpomalovalo praci s aplikaci. Pokud se vzijeme do role klasicke autonavigace,
muzete si v ramci uzivatelskeho nastaveni aktivovat/deaktivovat upozorneni o
prekroceni rychlosti, nebo upravit casove intervaly pro upozorneni pred
odbocenim. Jezdil jsem s defaultnim nastavenim a byl jsem spokojen, presto,
tato moznost zmeny zde existuje. Navigovat muzeme do vybraneho bodu, dale do
bodu zajmu (ruzne body zajmu lze importovat i z www.poi.cz ve formatech GPX a
LOC), na presnou adresu nebo na presne souradnice. Ostatne, po kliknuti na
vybranou pozici a delsim podrzeni se objevi kontextove menu, ve kterem muzete
dany bod ulozit jako bod zajmu rucne, popripade na dany bod nasmerovat sipku
vzdusnou carou. Parametry trasy mohou byt ruzne, od nejrychlejsi, po cyklotrasy
s vice ci mene moznostmi nebo nejkratsi pesi ci turisticka. Pri navigaci do
bodu je k dispozici prehledny Itinerar cesty, kdy si muzete zobrazit vyskove
prevyseni, nebo si trasu predem "nanecisto" projet. Pokud premyslite
o slozitejsi ceste s vice prujezdnimi body, je pripraven Planovac, plany si
navic muzete ulozit na pristi pouziti, nemusite je vytvaret znovu.
V jednom okamziku muze byt zaroven aktivnich nekolik vrstev, mezi kterymi si
muzete v pripade potreby i manualne prepinat. Pokud si chcete nechat jednotnou
vrstvu (napr. autoatlas ER), lze ji uzamknout, prijdete ale o podrobnejsi mapy,
kdyz se budete blizit k cili. Hlasova navigace je namluvena muzskym, vcelku
prijemnym hlasem, alternativni hlasy k dispozici nejsou. Vzhled mapy muze byt
samozrejme z vrchniho nadhledu (tzv. papirovy) nebo v 3D modu s rotaci podle
smeru pohybu. Co mi trochu vadi je to, ze nemohu navigovat presne od meho domu
az do cilove destinace, telefon hlasi, ze mam najet na trasu, kam me smeruje
vzdusnou carou. Celkovy problem spociva v prekryti rastrovych dat a
vektorovych map, pokud jeste dana ulice neni zanesena do vektoru, muze trasa
zacinat nekde mimo, presto se vyvojari snazi tyto dve mapy co nejvice sjednotit
zminovanymi aktualizacemi. Barevne schema map je jednotne dane, pokud bude
navigovat v noci, nastavenim nocniho rezimu se ztlumi podsviceni, takze vas
displej nebude oslnovat. Uzivatelske nastaveni a moznost voleb me skutecne
prekvapila.

Co se tyce turistickych map, muzete navadet vylozene pres turisticke trasy
nebo po cyklostezkach, opet zde plati, ze k vjezdu na stezku vede vzdusna cara,
takze se tam nejak musite dostat a az pak pokracujete dale s navigaci. Pro
jizdu nebo chuzi pripadne ocenite nejen vyskove prevyseni na cele trase,
vrstevnice na mape nebo take znacene stezky. Ocenuji prehledne znaceni i podrobne meritka map. Samostatnou kategorii jsou i
detailni mestske plany pro pesi navigaci v mensim meritku, kde opravdu ocenite
moznost zobrazeni bodu zajmu, nebudou ale potreba vsechny, protoze dost informaci
naleznete napsanych primo v rastrovych mapach.

Navigacni software spolecnosti SmartMaps je vcelku povedenym navigacnim
softwarem z dilny ceske spolecnosti PlanStudio, kteremu presto muzeme
nekolik veci vytknout. Pri vetsim poctu bodu zajmu nebo 3D zobrazeni mapy ve
vetsim meritku nekdy zpomaluje aplikaci, chybi vetsina popisku dotykovych
klaves ani rastrove mapy nemusi kazdeho presvedcit. Na druhou stranu se jedna o
komplexni reseni navigace pro auto/kolo/turistiku, uzivatele mohou cekat
pravidelne updaty datovych podkladu nebo aktualizace programu zdarma, coz jiste
neni na skodu.
Na zaver prvniho dilu recenze navigace SmartMaps si uvedme ty nejzajimavejsi mapy spolecne s cenami. Jedna se o podrobne cykloturisticke a turisticke mapy Eeske a Slovenske republiky s navigovanim i bez, ktere temer neznaji srovnatelnou konkurenci. Uvedene ceny vybranych mapovych reseni jsou uvedeny vcetne DPH, aktualni cenik vsech produktu SmartMaps naleznete zde.
Kod
| Urceni, edice
| Nazev a obsah
| Cena v Kc
| 2151
| SmartMaps Navigator
| BASIC (Autoatlas a Cykloturisticka mapa ER+SR)
| 1990
| 2700
| SmartMaps Locator
| Turisticke Mapy TM50 - komplet ER 1:50000, regiony
| 2490
| 2800
| SmartMaps Locator | Turisticke Mapy TM25 - komplet ER 1:25000, oblasti | 1990
| 2202
| SmartMaps Locator | Cykloturisticka mapa ER 1:75000
| 690
| 2205
| SmartMaps Locator | Cykloturisticka mapa SR 1:75000 | 590
|
Za zapujceni
navigacniho softwaru dekujeme spolecnosti SmartMaps, kde si muzete zakoupit
navigacni program pro telefony s Windows Mobile, Symbianem S60 nebo on-line
verzi pro telefony vybavene pouze Javou.
|
|
Autor: SmartMaps Datum: 2010-02-09 09:51:20 Dobry den, planovani v Java verzi neplanujeme, jiz nyni narazime na limity Javy (napr. pameÂť). Off-line verze se objevi snad co nejdrive. Pokud byste mel zajem o zaslani testovaci verze apod., obraÂťte se prosim na [email protected]. | . Autor: OldrichMladek Datum: 2010-02-08 10:53:45 zajimave mapy, hned jsem vyzkousel online verzi pro Javove telefony a zatim jsem neprisel na to, jak se nechat navigovat. Budu dale zkoumat. Kazdopadne offline verze pro Javove telefony by byla zajimava vec, myslim, ze zatim zadne nejsou k dispozici. |
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |