" />
Navigace SmartMaps pro XPERII - jak se neztratit po cesku (dil prvni) | Tisk |  Email
Sdileni:
Linkuj.cz!
Jaggni to!
pošli na vybrali.sme.sk
Facebook
Martin Chroust   
Monday, 8. February 2010
Na kole, autem, pesky i jen tak do prirody. Jak obstoji cesky navigacni software v praxi?



Trh navigacnich softwaru pro mobilni zarizeni zaziva v poslednich peti letech nebyvaly vzrust. Podepsala se na nem nejen vzrustajici obliba navigovani jako takoveho, ale pribyva take pocet zarizeni, ktera maji vestaven prijimac GPS (Global Positioning Systeme) signalu. S rostoucimi pocty uzivatelu se zvysuji naroky na presnost navigaci a hlavne na aktualnost dat. Do redakce nam pred nekolika mesici dorazil navigacni software SmartMaps od ceske spolecnosti PlanStudio, ktere kombinuji vektorova data spolu s podrobnymi rastrovymi mapami. Prestoze si dnes ukazeme, jak vypada a funguje navigace na XPERII X1, podporovany jsou vsechny telefony Sony Ericsson s prijimacem GPS signalu vcetne nejnovejsiho prirustku XPERIE X2 nebo Satia. Pokud se bavime o hloupych telefonech, je podporovana sluzba SmartMaps online, kdy jsou mapy stahovany z internetu, v dobe psani tohoto clanku vsak vznika Javova verze map s offline mapami ulozenymi primo v telefonu. Pojdme se tedy spolu podivat, jak se s ceskym navigacnim softwarem neztratit (nejen) po Eesku s XPERIi X1.

Klady:

- navigacni software muzete pouzit v aute, na kole, pri pruchodu mestem, nebo pri pesich turach krajinou
- rastrove mapy s pravidelne aktualizovanymi vektorovymi daty
- import GPX a LOC bodu zajmu (poi, geocache)
- moznost behu aplikace po minimalizovani na Today obrazovce
- moznost personalizace aplikace podle svych predstav
- zjisteni polohy, vysky, prevyseni, kompas
- s turistickymi mapami muzete vyrazit do prirody hledat Cache
- kompletni pokryti republiky, muzete si vybrat baliky map nebo vybrane kusy

Zapory:

- misty zpomalene
- pouzite rastrove mapy jsou staticke, takze popisky ulic a objektu mohu byt nekdy vzhuru nohama
- nemoznost volby alternativniho hlasu
- nekdy umi aplikace navigovat az od zvoleneho mista, do nejz jste nasmerovani vzdusnou carou
- hodne dotykovych tlacitek nenabidne popisky, bez prostudovani manualu budete muset zkouset, co ktera klavesa dela

Navigacni system SmartMaps jsem obdrzel na dvou DVD s verzi Navigator a Locator. Prvni zminena verze slouzi pro vseobecne navigovani na cestach a silnicich, druha slouzi jako turisticke mapy do prirody, je to vlastne takove elektronicka podoba tistenych turistickych map. Instalace map probiha pres pripojeni ActiveSync v pocitaci, zde si vyberete potrebne mapy, ktere se maji nainstalovat i verzi programu (aktualne pro Windows Mobile), instalator pak automaticky dokonci registracni a aktivacni proces k vasemu novemu ci stavajicimu uctu. Na strankach SmartMaps po prihlaseni pak vidite, jake produkty mate registrovane a take to, jake aktualizace jsou v tuto chvili pro vasi verzi navigace dostupne. Ty pak stahnete formou EXE instalatoru.

Screen01~3.jpg Screen02~3.jpg Screen03~3.jpg Screen08~2.jpg Screen09~2.jpg Screen10~2.jpg Screen13~2.jpg Screen19~1.jpg

Samotna aplikace nas uvita prehlednym rozhranim v prijemne oranzove barve, ktera pri navigaci ani periferne nebije do oci. Kazdopadne si barvu muzete v nastaveni upravit podle sveho, aby vyhovovala vasim potrebam. V podstate muzeme interface rozdelit na dva pasy, v hornim pruhu muzeme informace o zbyvajici baterii, aktualni souradnice, jejichz stiskem spustime kompas, dale nadmorskou vysku, pocet pripojenych satelitu a v neposledni rade take aktualni rychlost.Pokud jsou pro vas nektere udaje irelevantni, jednoduse je v horni liste nezobrazite. Spodni vysouvaci lista muze mit dvoji ulohu, bud nabidne navigovani a volbu pro spusteni celoobrazoveho menu, nebo zde muze byt umisteno vyjizdeci menu s mensimi ikonami. Osobne jsem s konkurencnich navigacnich systemu zvykly na celoobrazovy mod, uz jen proto, ze se ikony lepe ovladaji prstem a hlavne, proc nevyuzit nabizeny prostor? Mirnou vytku bych mel k sipce v pravem dolnim rohu displeje, kterou prakticky otevirate veskere moznosti aplikace, je v rohu spatne dostupna (pouze nehtem), na druhou stranu si muzete nastavit otevirani menu prostym Âťuknutim na displej. Na pravem boku je umistena zoomovaci lista, se kterou mapu zvetsite. Pokud jsou pro vas objekty a cesty male, muzete v nastaveni zaskrtnout volbu dvojnasobneho meritka, mapy pak ale jiz nejsou tak ciste, jako v puvodnim meritku. Co mi v nastaveni vadi jsou tlacitka pro urcite volby, pokud si neprectete manual, co ktere z nich dela, vzijete se do role pokusneho kralika. Proto radim si pred prvnim spusteni aplikace radne prostudovat manual dodavany na DVD spolu s mapami. Celkove se do aplikace brzy rychle dostanete.

Navigujeme

Naskoceni signalu GPS trva delsi dobu, pokud si vsak pomuzeme stazenim aktualnich dat aplikaci Rychle GPS, je to otazka zhruba peti vterin pod otevrenym nebem. Mimo to, ze si muzete de-facto customizovat temer kazdou vec, vcetne barev programu, kontrastu, pruhlednosti, sirky stopy apod., je zde i rychle nastaveni grafiky pro Optimalizovani vykonu nebo pro Optimalizaci vzhledu. Pri testovani jsem volil vykon, protoze u druhe moznosti byly tabulky pruhledne, coz je zpomalovalo praci s aplikaci. Pokud se vzijeme do role klasicke autonavigace, muzete si v ramci uzivatelskeho nastaveni aktivovat/deaktivovat upozorneni o prekroceni rychlosti, nebo upravit casove intervaly pro upozorneni pred odbocenim. Jezdil jsem s defaultnim nastavenim a byl jsem spokojen, presto, tato moznost zmeny zde existuje. Navigovat muzeme do vybraneho bodu, dale do bodu zajmu (ruzne body zajmu lze importovat i z www.poi.cz ve formatech GPX a LOC), na presnou adresu nebo na presne souradnice. Ostatne, po kliknuti na vybranou pozici a delsim podrzeni se objevi kontextove menu, ve kterem muzete dany bod ulozit jako bod zajmu rucne, popripade na dany bod nasmerovat sipku vzdusnou carou. Parametry trasy mohou byt ruzne, od nejrychlejsi, po cyklotrasy s vice ci mene moznostmi nebo nejkratsi pesi ci turisticka. Pri navigaci do bodu je k dispozici prehledny Itinerar cesty, kdy si muzete zobrazit vyskove prevyseni, nebo si trasu predem "nanecisto" projet. Pokud premyslite o slozitejsi ceste s vice prujezdnimi body, je pripraven Planovac, plany si navic muzete ulozit na pristi pouziti, nemusite je vytvaret znovu.

Screen04~4.jpg Screen05~4.jpg Screen06~2.jpg Screen11~2.jpg Screen12~2.jpg Screen07~2.jpg Screen22~1.jpg Screen23~1.jpg        

V jednom okamziku muze byt zaroven aktivnich nekolik vrstev, mezi kterymi si muzete v pripade potreby i manualne prepinat. Pokud si chcete nechat jednotnou vrstvu (napr. autoatlas ER), lze ji uzamknout, prijdete ale o podrobnejsi mapy, kdyz se budete blizit k cili. Hlasova navigace je namluvena muzskym, vcelku prijemnym hlasem, alternativni hlasy k dispozici nejsou. Vzhled mapy muze byt samozrejme z vrchniho nadhledu (tzv. papirovy) nebo v 3D modu s rotaci podle smeru pohybu. Co mi trochu vadi je to, ze nemohu navigovat presne od meho domu az do cilove destinace, telefon hlasi, ze mam najet na trasu, kam me smeruje vzdusnou carou. Celkovy problem spociva v prekryti rastrovych dat a vektorovych map, pokud jeste dana ulice neni zanesena do vektoru, muze trasa zacinat nekde mimo, presto se vyvojari snazi tyto dve mapy co nejvice sjednotit zminovanymi aktualizacemi. Barevne schema map je jednotne dane, pokud bude navigovat v noci, nastavenim nocniho rezimu se ztlumi podsviceni, takze vas displej nebude oslnovat. Uzivatelske nastaveni a moznost voleb me skutecne prekvapila.

Screen19~1.jpg Screen21~1.jpg Screen25~1.jpg Screen24~1.jpg Screen18~1.jpg Screen17~1.jpg Screen16~1.jpg Screen15~1.jpg

Co se tyce turistickych map, muzete navadet vylozene pres turisticke trasy nebo po cyklostezkach, opet zde plati, ze k vjezdu na stezku vede vzdusna cara, takze se tam nejak musite dostat a az pak pokracujete dale s navigaci. Pro jizdu nebo chuzi pripadne ocenite nejen vyskove prevyseni na cele trase, vrstevnice na mape nebo take znacene stezky. Ocenuji prehledne znaceni i podrobne meritka map. Samostatnou kategorii jsou i detailni mestske plany pro pesi navigaci v mensim meritku, kde opravdu ocenite moznost zobrazeni bodu zajmu, nebudou ale potreba vsechny, protoze dost informaci naleznete napsanych primo v rastrovych mapach.

Screen26~1.jpg Screen27~1.jpg Screen28~1.jpg Screen29~1.jpg Screen30~1.jpg Screen31~1.jpg Screen32~1.jpg Screen33~1.jpg

Navigacni software spolecnosti SmartMaps je vcelku povedenym navigacnim softwarem z dilny ceske spolecnosti PlanStudio, kteremu presto muzeme nekolik veci vytknout. Pri vetsim poctu bodu zajmu nebo 3D zobrazeni mapy ve vetsim meritku nekdy zpomaluje aplikaci, chybi vetsina popisku dotykovych klaves ani rastrove mapy nemusi kazdeho presvedcit. Na druhou stranu se jedna o komplexni reseni navigace pro auto/kolo/turistiku, uzivatele mohou cekat pravidelne updaty datovych podkladu nebo aktualizace programu zdarma, coz jiste neni na skodu.

Na zaver prvniho dilu recenze navigace SmartMaps si uvedme ty nejzajimavejsi mapy spolecne s cenami. Jedna se o podrobne cykloturisticke a turisticke mapy Eeske a Slovenske republiky s navigovanim i bez, ktere temer neznaji srovnatelnou konkurenci. Uvedene ceny vybranych mapovych reseni jsou uvedeny vcetne DPH, aktualni cenik vsech produktu SmartMaps naleznete zde.

Kod
Urceni, edice
Nazev a obsah
Cena v Kc
2151
SmartMaps Navigator
BASIC (Autoatlas a Cykloturisticka mapa ER+SR)
1990
2700
SmartMaps Locator
Turisticke Mapy TM50 - komplet ER 1:50000, regiony
2490
2800
SmartMaps LocatorTuristicke Mapy TM25 - komplet ER 1:25000, oblasti1990
2202
SmartMaps LocatorCykloturisticka mapa ER 1:75000
690
2205
SmartMaps LocatorCykloturisticka mapa SR 1:75000590
 

Za zapujceni navigacniho softwaru dekujeme spolecnosti SmartMaps, kde si muzete zakoupit navigacni program pro telefony s Windows Mobile, Symbianem S60 nebo on-line verzi pro telefony vybavene pouze Javou.


Komentáře
Příspěvky vyjadřují názory uživatelů a nejsou nijak redigovány.
Vyhrazujeme si však právo příspěvky odstraňovat.
Autor: SmartMaps Datum: 2010-02-09 09:51:20
Dobry den, 
 
planovani v Java verzi neplanujeme, jiz nyni narazime na limity Javy (napr. pameÂť). Off-line verze se objevi snad co nejdrive. Pokud byste mel zajem o zaslani testovaci verze apod., obraÂťte se prosim na [email protected].
. Autor: OldrichMladek Datum: 2010-02-08 10:53:45
zajimave mapy, hned jsem vyzkousel online verzi pro Javove telefony a zatim jsem neprisel na to, jak se nechat navigovat. Budu dale zkoumat. Kazdopadne offline verze pro Javove telefony by byla zajimava vec, myslim, ze zatim zadne nejsou k dispozici.

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

 
< Předch.   Další >