Forum

Sony Ericsson W880i: Tak tenký Walkman tu ještě nebyl (recenze) | Tisk |  Email
pošli na vybrali.sme.sk
Martin Chroust
Neděle, 11. březen 2007
Přinášíme vám recenzi nového Walkman přístroje s označením Sony Ericsson W880i

Sony Ericsson W880i je krabička o rozměrech 103 x 46,5 x 9,4 mm. Nejvíce však zaujme třetí hodnota rozměru, telefon je tenký jen 9,4 mm, tím se dostává do menších rozměrů než je tloušťka standardního obalu CD. Váha přístroje je také zajímavá, ač byl na telefonu použit plast, pogumovaný plast a hliníkové kryty, váha přístroje zůstala na velmi přijatelném 71 gramu.

Přední část

Na čelní straně přístroje nás samozřejmě zaujme displej. Je vsazen v černém rámečku, takže po zapnutí telefonu budete trochu zklamáni - čekali jste větší displej. Ten je naopak užší než například W810i, ale nabízí rozlišení 240x320 obrazových bodů. Nad displejem je umístěna kamerka pro videohovory v sítích UMTS, mimo nich může přístroj hravě komunikovat v pásmech GSM sítí 900/1800/1900 Mhz. Pod displejem jsou umístěny ovládací prvky a bíle podsvětlená alfanumerická klávesnička. To není psáno zcela náhodou, Sony Ericsson W880i má totiž díky miniaturizaci také miniaturní klávesy. Při psaní zpráv jsou na místě nepříjemné překlepy, prstem stisknete i dvě tlačítka najednou. Při prvním psaní zprávy jsem po dvou řádcích textu a pěti překlepech usoudil, že dál pokračovat nebudu. Postupem času jsem ale dospěl k názoru, že zvyknout si lze na všechno - což platí i v tomto případě. Trochu jsme přeskočili blok ovládacích kláves. Hlavním prvkem je zde pětisměrná kurzorová klávesa s potvrzovacím středem. Její směry nahoru a dolů jsou zvýrazněny výstupkem, protože klávesa není celokruhová. Z jejího ovládání mám velmi dobrý pocit, s překlepy jsem se setkal jen ze začátku. Tato klávesa je vyrobena z vroubkovaného kovu, díky kterému nebude palec klouzat po klávese, pokud budete mít zpocené prsty. Pod klávesami se nachází plíšek s logem Walkman, na tomto místě se budeme pravděpodobně setkávat s případnými logy operátorů, kteří budou mít customizovaný W880i ve své nabídce. Prohlídku přední strany jsme tímto ukončili, podívejme se, co se skrývá na zádi.

Zadní část

Zadní část telefonu je celá pogumovaná, čímž zabraňuje sklouznutí telefonu, jak z ruky, tak i se stolu. Ve svrchní části je umístěno oranžové logo Walkman a prohlubeň k uchycení šňůrky - 71 gram na krku je neznatelný a navíc každý, kdo bude mít tento designový skvost, jej bude chtít vystavit na odiv všem okolo. Ve spodní části nalezneme vylisované logo výrobce, logo Sony Ericsson, externí reproduktor a také čočku 2 Mpix fotoaparátu. U Sony Ericssonu není zvykem, aby se čočka fotoaparátu krčila při spodním okraji telefonu, ale bohužel, miniaturizace vzala za své. Stejně je to i s konektorem. Toho byste marně hledali na spodní hraně telefonu, byl přesunut na levý okraj přístroje. Je v tom samozřejmě nevýhoda - Sony Ericsson W880i není možno umístit do synchronizačního stojánku, na druhou stranu má ale jednu výhodu. Budete-li Sony Ericsson W880i nosit v horizontálním pouzdře, můžete poslouchat hudbu za chůze. Konektor bude vyčnívat na stranu, kde se uzavírá pouzdro. Tento způsob jsem si vyzkoušel a velmi se mi zamlouvá. Navíc, jistým alternativním řešením absence připojení k počítači přes synchronizační kolébku je datový kabel, který je dodáván v balení spolu s přístrojem. Pod konektorem nalezneme černou záslepku slotu pro paměťové karty - jedná se o Walkman, takže podpora karet Memory Stick Micro je vítaná. Na levém boku přístroje nalezneme ještě oranžovou klávesu Walkman, která slouží pro rychlý přístup k Walkman přehrávači. Na opačném boku má své místo jezdec pro korekci hlasitosti a klávesa pro focení. Ta je jednopolohová, takže ti zkušenější z vás už ví, že model W880i postrádá funkci automatického zaostřování. Jejím stiskem se okamžitě dostanete do menu fotoaparátu a můžete hned začít pořizovat snímky.

Ovládání

Ne vše již bylo řečeno o ovládání přístroje. Jak jsem již zmínil, hlavní ovládací klávesa je přesná,  má jistý stisk, směry doprava a doleva je také umožněno ovládaní Walkman přehrávače. Kontextové klávesy a jejich protějšky (klávesa s šipkou a klávesa C) jsou mírně zkoseny, čímž znesnadňují ovládání. Tyto ovládací prvky (včetně klávesy pro přístup k webu a pro spuštění menu činnosti) musí uživatel ovládat nehtem, ne polštářkem prstu. To samé platí o alfanumerické klávesnici. Mezi mé časté překlepy patří spuštění webového prohlížeče, místo toho, abych vypnul menu zpráv klávesou pro návrat.

Pohotovostní režim

Displej přístroje je vynikající, nabízí rozlišení 240x320 pixelů a má velmi jemný rastr pixelů. Avšak opravdu je škoda, že není větší. Po spuštění přístroje si můžeme vybrat mezi módem telefon a letadlo. V módu letadlo je vypnuta telefonní část, i přesto ale můžete používat všechny funkce telefonu.V pohotovostním stavu jsou na displeji umístěny ty nejdůležitější údaje. Vlevo nahoře se nachází indikátor síly signálu, který pokračuje řádkem stavových ikon, jenž plynně navazuje na indikátor baterie. Ve spodní části nalezneme popisky kontextových kláves, datum a aktuální čas, který může být jak v miniaturní podobě, tak i přes celou šířku displeje v jeho spodní části. Samozřejmě barevnost menu záleží na použitém schématu, k dispozici je hned několik schémat, u kterých bych poznamenal jedno zajímavé vylepšení. Schémata mají v pohotovostním stavu dvě barevné kombinace. Jedna kombinace je ve stavu, kdy není přehrávána hudba, po zapnutí hudby se animace změní a na displej s železnou pravidelností zleva "přijíždějí" bublinky s názvem interpreta, skladby a alba. Pokud si chcete zjistit, jaká píseň je právě přehrávána, nemusíte se vracet do menu Walkman - dozvíte se to z pohotovostního režimu. V úsporném režimu displeje je vidět spořič ve formě hodin, vedle kterých se zobrazují ikony vyjadřující stav telefonu - zmeškaný hovor, zamknutá klávesnice, či přijatá zpráva.

Hlavní menu

Vzhled hlavního menu závisí na použitém schématu. V normálním zobrazení je na displeji dvanáct ikon, každá z nich je výborně graficky zpracována, okolo ikony je buď bublina indikující aktuálně vybranou ikonu, nebo se okolo ní chaoticky pohybují čáry, čtverečky, apod.  Menu může být i v jednom řádku, kdy se mezi ikonami pohybuje uživatel směry doleva nebo doprava. Ve speciálních úpravách menu telefon při procházení mezi ikonami vibruje. Tyto vibrace lze v menu telefonu samozřejmě vypnout. Animace v menu jsou plynulé, nijak nezpomalují chod telefonu, takže zde ani není možnost jejich vypnutí. Jsou opravdu příjemným zpestřením. Nebudou-li se vám líbit přednastavená schémata, další si můžete nahrát do telefonu z internetu nebo si vytvořit své vlastní pomocí programu Sony Ericsson Themes Creator. Tomu se meze nekladou.

Voláme, píšeme textovky

Sony Ericsson W880i se zaměřuje hlavně na ty, kteří chtějí mít luxusní telefon. Jsou to ve většině případů manažeři, nebo ti, kteří chtějí styl a rádi si za něj zaplatí. Jsou to lidé, kteří moc zpráv psát nebudou a pokud ano, nebude to ze začátku nic lehkého. Model W880i podporuje 4 druhy zpráv - textové, multimediální, e-mailové a hlasové (což je jakýsi koncept přednastavené MMS zprávy se zvukovým obsahem). Při psaní zpráv si lze zvolit jazyk psaní, vypnout nebo zapnout diakritiku. Pokud budete psát s diakritikou nebo bez - výsledek je stejný, vždy se vám při psaní znaků objevují diakritická písmena. Pro "vypnutí" diakritiky je jen jediná možnost - nastavit jazyk psaní angličtinu. Až po napsání 140 znaků se dozvíte, že do konce zprávy vám zbývá už jen 20 písmen. Model W880i má poměrně slušnou velikost písma v textovém editoru - na jeden řádek vměstnáte deset písmen "m" a pětatřicet znaků "i". Píšete-li se slovníkem T9 pro prediktivní psaní, na prvních pozicích vám nabízí vámi nejpoužívanější slova a nebo se bude snažit podle smyslu věty předvídat to, co chcete napsat. Nebude-li nějaké slovo ve slovníku, můžete jej tam bez problému dodat.

Kvalita hovoru je výborná, telefonovat lze také s přibaleným handsfree. Posloucháte-li hudbu a někdo vám volá, hudba ve sluchátkách se ztiší ale telefon nevyzvání do sluchátek, ale standardně. V tomto případě by bylo lepší kupříkladu pípání ve sluchátkách, než úplné utlumení.

WALKMAN

Sony Ericsson W880i je Walkman telefon, takže mu nemůže chybět Walkman rozhraní. V přístroji nalezneme Walkman přehrávač verze 2.0, ten stejný, se kterým jsme se mohli setkat již u Sony Ericssonu W850i. Hudba se třídí podle interpretů nebo alb. Je možno zobrazit všechny skladby v telefonu najednou nebo si vytvářet vlastní play-listy. Při přehrávání se vám může v malém okénku zobrazovat obrázek alba nebo vizualizace. V nabídce jsou tři, které vám vyplní případně prázdné místo pro album. Zastavíme-li přehrávání, hudba se nevypne najednou, ale během sekundy se plynule ztiší. Zde musím porovnat se Sony Ericssonem W810i, u nějž při vypnutí hudby občasně docházelo k praskání a šumění - to však není případ W880i. Walkman přehrávač podporuje vlastní vzhledy, takže může být v oranžové, černé nebo také v bílé barvě. Ekvalizér nabízí pět různých nastavení včetně Mega Bassu, šesté nastavení si můžete upravit podle svého gusta. Pro ještě lepší pocit z hudby lze použít nastavení rozšířené stereo. Přehrávaná skladba může být současně posílána přes Bluetooth. Zvukový výstup hodnotím kladně, maximální hlasitost, kterou W880i zvládá, je pro mé uši nesnesitelná. Interní paměť testovaného modelu činí 17MB, ovšem vedle konektoru nalezneme slot pro paměťové karty Memory Stick Micro - kartu s kapacitou 1 GB dostaneme přímo v balení s telefonem. Zvukové vlastnosti jsem testoval se sluchátky HPM-82, v balení však naleznete "špunty" HPM-70. Při nepřerušovaném přehrávání hudby ve sluchátkách vydržel W880i hrát od plného nabití až po dobu 12ti hodin.

Prohlížení fotografií a videa

Byla by škoda nevyužít tak jemného rozlišení k přehrávaní videa. To je přehráváno naprosto plynule, ať ve standardní velikosti nebo v rozlišení na šířku displeje. Najedete-li kurzorem na video, je přehráváno v malém náhledu. Procházení vyfocených fotografií je velmi svižné, telefon nevykresluje celou fotografii ostře, ale jen rozmazaně, pokud nepokračujete v prohlížení, za malou chvíli se vám zaostří. Obrázky lze upravit v aplikaci PhotoDJ, které se ovládá v režimu naležato, kde telefon opraví pozadí, světelné vyvážení, jas, kontrast, zredukuje červené oči nebo aplikuje jeden ze čtyř efektů (negativ, karikatura, matné sklo, malba štětcem). Zvlášť s karikaturou si užijete nejvíce zábavy. Ale jak na to, abychom měli vůbec co upravovat? Pojďme fotit se Sony Ericssonem W880i.

Fotoaparát ve Walkmanu

Fotoaparát má v menu svoji vlastní ikonu. K focení se lze dostat i stisknutím klávesy na boku telefonu. Rozhraní fotoaparátu si převzal Walkman od Cyber-shotů, stejně tak i velikost fotografií (maximální rozlišení fotografií je 1632 × 1224 obrazových bodů). Nastavit lze prakticky cokoliv, od režimu snímání, efektů, vyvážení bílé barvy, přes velikost fotografie, noční režim a také lze nastavit samospoušť. Jedinými zápory jsou absence AF (automatického zaostřování) a přisvětlovací diody. Ve srovnání s Cyber-shotem K550i má W880i pomalejší překreslování snímané scény na displeji. Nesmíme ale opomenout to, že W880i je primárně Walkman, který je zaměřen na hudbu, avšak i on umí vytvářet obstojné fotografie. Na ostré fotografie textu to není, ale i přesto bych fotoaparát u testovaného modelu hodnotil kladně. Umí natáčet také video o maxiálním rozlišení 176x144 pix. Můj názor na fotografie si můžete potvrdit nebo jej vyvrátit z přiložených snímků.

Bavíme se bez hudby

Jaké jsou možnosti zábavy, mimo již zmíněnou hudbu? Telefon podporuje technologii Java, takže v telefonu můžete hrát Java hry a používat Java aplikace. Dnes již "standardní" hrou nejen pro Walkman telefony je Quadra Pop - tetris s barevnými notami. Pomocí kabelu je možno do přístroje dohrát další hry. Hned po spuštění již zmíněné hry jsem si všiml velké rychlosti načítání a plynulosti Java her. V Jbenchmark 1.0 testu vychází výsledky oproti Sony Ericssonu W810i lépe o dva tisíce bodů. Aplikace mají v telefonu dva zástupce: Music Mate, kde si lze přehrát kytarové akordy nebo stupnici C dur na klávesovém nástroji a aplikace World Clock pro přehled času v různých časových pásmech světa. Již zmíněnou aplikaci PhotoDJ doplňuje aplikace Music DJ pro skládání čtyřhlasých polyfonních melodií. Ta je zde pravděpodobně jen do počtu, v době formátů AAC a MP3 jsou polyfonní melodie v pozadí. Aplikace VideoDJ poslouží pro mixovaní natočených videí, přidávání namluvených zvukových stop či obrázků.

Je velká škoda, že na rádio v telefonu místo nezbylo. Na "jeho" místě v menu se nachází funkce TrackID, která nahraje část přehrávané skladby a odešle ji na vzdálený server, který obratem odešle zprávu informující o názvu skladby, interpretovi a albu, odkud skladba pochází.  Stačí telefon přiložit k televizi nebo k rádiu a hned víte, o jakou skladbu se jedná.

Funkce pro organizaci času

V podmenu organizátor se nacházejí všechny organizační funkce testovaného modelu. Pro buzení lze nastavit až pět budíků. U každého z nich lze nastavit opakování, vlastní upozornění, obrázek budíku nebo také třeba to, jak se má budík chovat v tichém režimu - zdali má zvonit nebo nikoliv. Kalendář je možno zobrazit v denním, týdenním nebo měsíčním náhledu. K události lze nastavit opakování, popis, místo konání, čas zahájení, trvání či připomenutí. Kalendář je propracován stejně tak, jak jej známe z ostatních High-End Sony Ericssonů. Dále je možno přidávat úkoly, poznámky (ty lze zobrazit i v pohotovostním režimu), můžete využít časovač, stopky, kalkulačku (stále je jen jednoduchá, v telefonu vyšší třídy by už mohla mít některé pokročilé funkce) nebo paměť kódů. Internetový prohlížeč může být zobrazený přes celý displej - a to již na šířku nebo na výšku.

Nabízí se srovnání s W810i?

Na zahraničních fórech je Sony Ericsson W880i častým předmětem srovnávání s modelem W810i. Druhý jmenovaný model má lepší fotoaparát (má autofocus), má rádio, větší displej a podporuje EDGE. W880i oproti tomu nabízí Walkman přehrávač verze 2.0, má menší rozměry, větší rozlišení displeje (jemnější rastr) a nabízí podporu UMTS. Je jasné, že tyto dva modely nelze z funkčního hlediska srovnat. Co nabízí jeden, druhý nemá. Možná, že se objektivního srovnání dočkáme až se objeví nástupce W810i - hovoří se o označení W820i a možná, že jej uvidíme už na letošním Cebitu.

Závěr

Sony Ericsson W880i je designově povedený telefon. Má vše, co od něj může milovník hudby očekávat. Design telefonu je mezi řadami telefonů Sony Ericssonu netradiční. Z obrázků vám může připadat, že W880i není pro vás to "pravé ořechové". Myslel jsem si to také, až se mi zmiňovaný model dostal do ruky - čím déle jej mám u sebe, tím víc jsem s ním spokojen. Už mi nevadí malá klávesnice, se Sony Ericssonem W880i mohu totiž volat... :-) Na závěr musíme zmínit cenu přístroje, která se v internetových obchodech pohybuje mezi 11 000 - 12 500,- Kč.

Klady Sony Ericssonu W880i:

- hliníkové kryty
- nízká hmotnost