" />
Souboj Sony Ericssonu XPERIA - ktera je vetsim pruserem? | Tisk |  Email
Sdileni:
Linkuj.cz!
Jaggni to!
pošli na vybrali.sme.sk
Facebook
Jozef Cmar   
Monday, 15. March 2010
Sony Ericsson XPERIA X1 patril k nejocekavanejsim telefonum roku 2008. V dobe predstaveni se jednalo o skutecne revolucni telefon, v dobe zacatku prodeje uz ale zdaleka tak jedinecny nebyl. Ve chvili, kdy se navic zjistilo, ze nektere kusy maji problem s trvanlivosti konstrukce, bylo cele kouzlo modelu XPERIA zapomenuto. Postupem casu se ale vse povedlo napravit a lide ocekavali X2 velmi napjate. Druhy pokus ale nedopadl lepe, ba naopak.
19~64.JPG 11~89.JPG 33~43.JPG 45~28.JPG 59~18.JPG


Sony Ericsson XEPRIA X1 je telefon s velmi zajimavym osudem. V dobe sveho predstaveni byl naprostou bombou, jeji lesk ale postupne bledl diky novym komunikatorum z dilny spolecnosti HTC, ktera pro Sony Ericsson vyvijela take model XPERIA. Abych byl uprimny, doted mam pocit, ze HTC na vyvoji modelu X1 pekne vydelalo, za penize Sony Ericssonu totiz spolecnost vyvinula vlastni komunikatory a puvodni produkt dodala zadavateli az mnohem pozdeji a navic rozhodne ne v dokonalem stavu, jelikoz dlouhou dobu meli uzivatele problemy s praskajicimi kryty. Pres nemalo preslapu se ale model X1 nakonec ukazal byt velmi schopny komunikatorem, mimo jine i diky podpore XDA. Drobne chybky se postupne odstranili stejne jako praskani krytu, telefon se nakonec podarilo odladit po vsech strankach do velmi pouzitelne podoby. Sony Ericsson ale spokojeny s vyvojem nebyl, takze HTC zakazku na druhou generaci XPERIE neziskalo. Od noveho modelu X2 snad kazdy ocekaval, ze posune moznosti modelu X1 jeste o kousek dal a vyhne se jeho detskym nemocem. Jelikoz jsem mel moznost vyzkouset prototyp tohoto pristroje, byl jsem i ja plny optimismu - fungoval pekne a vypadal take pekne, vse navic bylo podporeno kvalitnim hardwarem. Nyni je telefon konecne na trhu, ale ukazuje se, ze zadat zakazku na model X2 relativne nezname spolecnosti Mobinnova nebyl dobry krok. Nakonec jeste budeme vzpominat na bezproblemove partnerstvi s HTC. Ale pekne poporadku.

10~94.JPG 11~89.JPG 12~83.JPG 13~83.JPG 14~80.JPG
15~80.JPG 16~76.JPG 17~69.JPG 18~67.JPG 19~64.JPG
1~103.JPG 20~70.JPG 21~65.JPG 22~60.JPG 23~60.JPG

V prvni casti clanku se zamerime na technicke informace o obou telefonech a take na dojmy z jejich pouzivani. Ve druhe polovine pak dame prostor ruznym nedostatkum, ktere se u obou telefonu objevily a take tomu, jak se je dari nebo nedari z dlouhodobeho hlediska resit a co to znamena pro potencialni majitele nektereho z techto telefonu. V obou pripadech se tedy jedna o komunikatory s operacnim systemem Windows Mobile, v pripade modelu X1 jeste ve verzi 6.1, v pripade novejsiho modelu X2 se jiz setkavame s vyrazne upravenou verzi 6.5. Dominantnim prvkem na obou telefonech je rozmerny dotykovy displej a dostatek tlacitek umistenych primo pod nim. Obema telefonum nechybi kvalitni fotoaparat, ten u novejsiho modelu ma sice vyrazne vyssi rozliseni, totez ale nemuzeme rict o kvalite fotografii, ktera je srovnatelna. V obou pripadech nechybi do boku vysouvaci QWERTY klavesnice, jeji provedeni je ale u kazdeho z telefonu trochu jine, sve dojmy s nimi ale popisi pozdeji. Diky otevrenemu operacnimu systemu lze do telefonu nainstalovat tisice ruznych aplikaci, telefonum nechybi dostatecne rychly procesor, prebytek operacni pameti, baterie s dostatecnou kapacitou, kompletni podpora rychlych dat nebo treba integrovany GPS modul. Displej ma krasne rozliseni 800 x 480 pixelu a je radost jej pouzivat, snad jen ta uhlopricka mohla byt vetsi. V obou verzich najdeme XPERIA panely, pomoci kterych muzete rychle a pohodlne ovladat svuj telefon, jak to funguje v realu si popiseme pozdeji. Po strance rozmeru neni mezi telefony prakticky zadny rozdil, prilis nizka neni hmotnost, to mi ale v pripade komunikatoru prijde spise jako plus, jelikoz clovek citi, ze neco v ruce drzi.

24~58.JPG 25~53.JPG 26~50.JPG 27~55.JPG 28~53.JPG
29~44.JPG 2~98.JPG 30~43.JPG 31~48.JPG 32~46.JPG
33~43.JPG 34~36.JPG 35~43.JPG 36~39.JPG 37~38.JPG

Obe XPERIE jsme si tedy popsali po strance papirovych parametru, nejdulezitejsi je ale realna prace s nimi. V soucasne dobe se snazim co nejvice pouzivat na stridacku obe verze (neni to ale casto uplne lehke, neb sotva vyuziji cast potencialu jedne z nich, natoz obou...), presto se ale v ramci moznosti snazim. Minimalne proto, abych stale zustal v obraze, co se tyka aktualnich trendu ve Windows Mobile. Podotykam, ze v obou telefonech mam nahranu oficialni ROM, i kdyz tim treba naplno nevyuzivam potencial Windows Mobile. Protoze oba telefony jsou si preci jen celkem dost podobne, zamerim se v nasledujicim odstavci predevsim na rozdily, ktere jsem pochytil pri jejich pouzivani. Ve vsech pripadech se jedna pouze o moje osobni dojmy a nevylucuji, ze nekdo jiny to treba vidi jinak. Pojdme to vzit postupne - co se tyka displeje, zde mezi telefony neni rozdil a ani po castem pouzivani jsem nenarazil na odchylky. Ty ale nalezneme u tlacitek pod displejem - u puvodniho modelu X1 je tlacitek vice, neovladaji se mi ale zdaleka tak pohodlne, jako u modelu X2, kde je tlacitek mene, ale prijdou mi mnohem pohodlnejsi a jejich ovladani jistejsi. Na obou komunikatorech nalezneme vysouvaci QWERTY klavesnici, take tady mi reseni novinky prislo o neco pohodlnejsi, zavaznejsi problem jsem ale nemel ani u starsiho modelu. Rovnez kvalita a trvanlivost konstrukce hovori spise pro model X2, na pohled telefon vypada lepe, o neco lepe se mi take drzi a zatim nema problemy s praskajicimi kryty, jako mel model X1. Dosud jsme se ale zamerili predevsim na rozdily v hardwaru, uvnitr telefonu se ale situace obraci... Zatimco pouzivani X1 je velmi rychle a telefon reaguje velmi svizne, totez o modelu X2 rozhodne nelze rict. K cemu mi pak je napriklad pohodlnejsi klavesnice, kdyz telefon obcas nestiha. K cemu mi jsou pohodlna tlacitka, kdyz telefon na jejich stisk reaguje pozde (a pak si clovek neni jisty, zdali tlacitko stisknul). Jako idealni se tak jevi kombinace hardwaru z modelu X2 a softwaru z X1, zatim si ale musime nechat zajit chuÂť. Uvidime, co vymyslim na XDA...

38~39.JPG 39~39.JPG 3~99.JPG 40~40.JPG 41~36.JPG
42~32.JPG 43~28.JPG 44~32.JPG 45~28.JPG 46~28.JPG
47~25.JPG 48~26.JPG 49~30.JPG 4~97.JPG 50~28.JPG

Mame za sebou to dobre, ted se pojdme podivat na informace a fakta, ktera obema komunikatorum prilis radosti neudelaji, bohuzel tady ale jsou a je treba s nimi pri vyberu noveho telefonu kalkulovat. Nektere problemy se jiz vyresily, jine jiz nejsou aktualni, nektere sou ale stale bolesti. Nejprve se pojdme podivat na prvni generaci XPERIE. U te se jako hlavni problem dlouho jevila oddalovana dostupnost, brzy po nastupu na trh se ale ukazalo, ze toto zdaleka neni tim nejvetsim problemem. Tim se ukazala byt kvalita a trvanlivost konstrukce, ktera u prvnich modelu X1 byla velmi slaba a jen velmi pomalu se situace zlepsovala. Easto dochazelo k praskani krytu a co je asi nejhorsi, ani po vymene v autorizovanem servise se situace vetsinou nezpravila a kryty opakovane praskaly znovu. Postupem casu se ale u pozdeji vyrobenych kousku podarilo tento neduh z vetsi casti eliminovat, objevily se nove a rychlejsi verze ROM a diky moznosti nahrat si prakticky jakykoukoliv verzi Windows Mobile z XDA se z modelu X1 stal velmi kvalitni a dostatecne odladeny komunikator, takze s nyni koupenymi Xperiemi X1 vas temer jiste necekaji zadne komplikace, telefon je plne funkcni po vsech strankach.

Ackoliv tedy byl rozjezd o neco pomalejsi, vse se nakonec povedlo prekonat (i kdyz trochu pozde). Od novinky X2 se pak neocekavalo nic jineho, nez ze se vyhne problemum, ktere postihly X1 a zautoci na trh s chytrymi telefony. Telefonek prisel na trh relativne vcas, ale zautocil spise na duse fanousku Sony Ericssonu svou neodladenosti. Ackoliv telefon jako takovy je velmi krasny a hardware kvalitni, software zatim velmi pokulhava. Spousta cinnosti na X2 je jakoby zpomalenych a velmi markantni je to napriklad pri primem porovnani s predchozim modelem. Mam uplne novy telefon s nejnovejsi verzi Windows Mobile, presto je treba prace s panely neskutecne pomala. Po stisku tlacitka se nejakou dobu nic nedeje, po nekolika vterinach tak tisknu totez tlacitko znovu, asi jsem jej puvodne nedomacknul. V te chvili teprve X2 reaguje na prvni dotek, aktivuje panely, po par vterinach ale dorazi take druhy povel a jsem tam, kde jsem byl... Ve srovnani s X1 je to bida. Na druhou stranu je zde nemala sance, ze situace se jiz bude pouze zlepsovat. Ackoliv se soucasnou verzi X2 celkem bojuji a take v zaveru clanku zatim doporucuji porizeni prvni XPERIE, sam bych v teto chvili jiz sahnul po generaci druhe, ktera ma ty nejlepsi casy jeste doufam pred sebou a navic nabizi o neco kvalitnejsi hardware.

51~24.JPG 52~26.JPG 53~22.JPG 54~25.JPG 55~24.JPG
56~21.JPG 57~21.JPG 58~22.JPG 59~18.JPG 5~100.JPG
60~21.JPG 61~17.JPG 62~19.JPG 63~20.JPG 64~18.JPG

Sony Ericsson XPERIA X2 patri i pres zminovane nedostatky mezi velmi dobre mobilni telefony, minimalne po strance hardwaru. Na druhou stranu se zde jasne ukazuje, ze pri navrhu a vyvoji mobilniho telefonu (tedy velmi komplikovaneho zarizeni) hraje odladenost softwaru velmi velkou roli v celkovem dojmu a pouzitelnosti. Nestaci jen vzit kvalitni hardwarove soucastky, obalit to do pekneho tela a nahrat tam nejnovejsi dostupny operacni system. Je treba vse take poradne odladit a vyzkouset, vyhodne je take myslet na uzivatele, kteri budou telefon pouzivat a vynasnazit se jim praci s komunikatorem maximalne ulehcit. Zatim to ale vypada, ze Sony Ericsson postavil model X2 jako stavebnici (vim, ze Sony Ericsson X2 za vyvojem tohoto modelu primo nestoji, ale prodava jej pod svou znackou a to je rozhodujici), ktera je slozena sice z kvalitnich dilku, ktere ale do sebe moc nezapadly. Dokud se nedostatky v operacnim systemu kompletne neodstrani, nelze nakup modelu X2 doporucit, naopak se vyplati sahnout po starsi (lec uz proverene a skvele fungujici) XPERII X1, urcite nebude zklamani, navic i do modelu X1 si samozrejme muzete nahrat nejnovejsi verzi operacniho systemu Windows Mobile. Konecne rozhodnuti mezi obema komunikatory je samozrejme na vas, X2 je budoucnost, ktera se ale v pritomnosti zatim moc neosvedcila, X1 se pomalu stava minulosti, ktera je ale v soucasnosti plne odladena. Prave proto zatim doporucuji se spise poohlednout po prvni generaci XPERIE.

Sony Ericsson XPERIA X1 muzete zakoupit na oficialnim e-shopu Sony Ericsson

Sony Ericsson XPERIA X2 muzete zakoupit na oficialnim e-shopu Sony Ericsson

65~18.JPG 66~19.JPG 67~17.JPG 68~16.JPG 69~15.JPG
6~91.JPG 70~16.JPG 71~16.JPG 72~15.JPG 73~13.JPG
74~17.JPG 75~16.JPG 7~94.JPG 8~92.JPG 9~92.JPG

Komentáře
Příspěvky vyjadřují názory uživatelů a nejsou nijak redigovány.
Vyhrazujeme si však právo příspěvky odstraňovat.
. Autor: Lifescape Datum: 2010-03-17 23:07:31
X2 soude dle praxe jakozto nastupce pridava oproti X1 jen pomalost a nervy drasajici lenost, jinak nic. 
X1 ma vice HW tlacitek, na nez lze namapovat spoustu funkci "na jeden stisk"...
Autor: P357 Datum: 2010-03-16 23:42:47
To byl jen muj laicky nazor, samozrejme souhlasim s tim, ze objektivita by mela byt zachovana.  
 
Kdyz uz jsem se zde rozepsal, tak bych chtel jeste podekovat vsem, co se staraji o tento web.  
Velmi pravidelne tyto stranky navstevuji a procitam. Obdivuji, kolik informaci, clanku, recenzi, tipu, atd. najdu na semania.cz a i kdyz mozna s necim plne nesouhlasim ;) , tak se stejne tesim na dalsi clanek, informace :)
Autor: jacktalking Datum: 2010-03-16 07:15:33
P357: "nepomuze vice sve oblibene znacce Sony Ericsson. Nebo se pletu a Sony Ericsson si to jiz nezaslouzi". 
Ano, nezaslouzi. Pomahat znacce jen kvuli tomu ze je oblibena a navzdory tomu ze to co ted vydava jsou jen cinske smejdy? Tedy pardon, ale to neustale chrleni novych modelu je k nicemu. Kvalita nikde, akorat jednorazove vytriskani penez. Nic vic. Fanouskem jsem byl leta, nejakou dobu jsem s touto znackou delal, ale to co se deje za posledni cca rok a neco je tristni a rozhodne me neprimeje, abych se k teto znacce vratil, nebo ji komukoliv doporucil. Ani kamaradum, ani svym zakaznikum ji nedoporucim.
Autor: Joza Datum: 2010-03-16 05:45:34
No jde o to, ze se snazime zamerovat na to, proc mame telefony Sony Ericsson radi. Na druhou stranu pokud se neco nepovede, tak je potreba to take zminit, jinak by objektivita a duveryhodnost webu klesla. Software u X2 bude drive nebo pozdeji odladeny, to ale vetsinu zakazniku nezajima, kupuji telefon nyni a chteji, aby nyni plne fungoval. Treba zminene menu od Nokie mi take prijde velmi slozite a neprakticke, lec - spousta lidi je na nej uz tak nejak zvyknutych, takze prechod na logictejsi menu SE jim dela problem. Uzivatele si neradi zvykaji na novinky. A kdyz uz nekoho zlomime k prechodu na SE a dotycny koupi zrovna zatim neodladeny telefon, zanevre definitivne jak na vyrobce, tak na nas, protoze o tom nevedel.
Autor: P357 Datum: 2010-03-16 00:26:10
Ja tedy nevim, ale zda se mi, ze se tady pouzivaji zbytecne silna slova. Softwarove odladeni, vyladeni se stale opakuje a mozna je jedno, zda se jedna o telefon bez OS nebo s OS. Po case jsou uzivatele vetsinou spokojeni a nechapou, jak si nekdo muze koupit novy telefon, ktery nema odladen software :)  
Vzhledem k tomu, ze jsem fanousek SE a jsem pravidelnym ctenarem zde, tak bych si tady pral mit vice pozitivnich clanku, prece chyby v software se netykaji jenom SE. Myslim, ze jsou i chyby jinych vyrobcu a jejich telefonu. Jiz delsi dobu jsem zde chtel napsat, protoze po precteni nekterych clanku a komentaru se mi nechce verit, ze jsem na webu fanousku fandici SE. Vidim zde hodne negativismu, takze si dovedu predstavit, ze clovek, ktery nezna SE a otevre tyto stranky a mozna se rozmysli o koupi telefonu, radeji sahne po jinem. Mozna koupi telefon, ktery bude horsi nez telefon SE, ale nenajde tak profesionalni web (praci redaktoru, moderatoru zde si velmi vazim), ktery bude tak kriticky ke sve znacce. Mozna by pomohlo vypichnout, v cem lepsim se SE lisi od konkurence. Priznavam, neznam moc konkurenci. Mel jsem moznost poznat Nokii, ktera se mi zdala v menu nelogicka, slozita. Muze to byt zvykem, ale ten pocit jsem mel i po case. Nyni mam K850i a premyslim, kdyz se tady pise o tom, ze SE neprichazi s nicim novym u telefonu bez OS, tak co mne osobne chybi? Krome wifi nic! Navic mam odladeny, fungujici, spolehlivy telefon. Take jsem premyslel, ze si koupim novou „hracku“ Satio, po kritice zde mne tato myslenka opustila. Ja opravdu nepotrebuji od telefonu vice, nez mi nabizi platforma A200 a novy vitr s platformou A300, A400? Mozna ani mnoho ctenaru nezna prime vyhledavani kontaktu ze zakladni obrazovky ve stavajici platforme (poznal jsem pri prechodu z K800 na K850 a je to uzasne, pohodlne, navykove) nebo TrackID.  
Podle me je skoda, ze tak skvely web, na kterem je udelano tolik prace, nepomuze vice sve oblibene znacce Sony Ericsson. Nebo se pletu a Sony Ericsson si to jiz nezaslouzi? 
. Autor: p.e.t.r.a.s. Datum: 2010-03-15 12:15:37
Ano to je cely prusvih SE! Vypusti do sveta krasny telefon(po hardwarove strance) lec co se tyce software tak je to totalni prusvih! Viz X2 a Satio. A dalsi asi budou nasledovat. Tak moc bych si pral aby se to zmenilo! Nerad bych musel prechazet ke konkurenci,ktera z meho pohledu zatim neexistuje,ale diky tomu co SE posledni dobou vypousti za zmetky me k tomu bohuzel asi donuti! A tim padem asi prijde a prichazi o dost velky pocet zakazniku a nepovede se ji vratit tam kde si mysli,ze by melo byt. :(
Autor: jacktalking Datum: 2010-03-15 11:51:55
Mno, nadpis rozhodne zaujal :D Jsem zvedav zda bude opet SE zasahovat s tim, ze to neni vhodne ;)  
 
Jinak i ja rikam to co je v clanku psano - radeji X1 ktera je jiz odladena, nez X2. Preci jen X2 nema nic navic oproti X1. Akorat jen akcelerometr ktery moc dobre nefunguje a horsi fotoaparat (papirove lepsi).
Autor: kultus Datum: 2010-03-15 09:32:01
libi se mi nazev clanku :D xperii X1 jsem nikdy nefandil proto si tohle urcite prectu :)

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.

 
< Předch.   Další >