Stvoreni S700i: Rozhovor s designerem |
| Tisk |
|
Email
|
David Louda
|
Thursday, 14. October 2004 |
Znacka Sony Ericsson se pres svou relativne kratkou existenci na trhu
mobilnich zarizeni dobre prosazuje. Jednim z duvodu je jeji inovativni
pristup k designu mobilnich telefonu. Neni snadne skloubit design
telefonu a fotoaparatu v jedinem pristroji. Jak toho spolecnost
dosahla? Na otazky odpovida viceprezident Sony Ericsson pro oblast
designu Hiroshi Nakaizumi.
Jakym zpusobem prisel na svet model S700i? S700i
vychazi z pristroje, ktery jsme vyvinuli v Japonsku pod nazvem SO505i.
Ten ma velky barevny displej, ktery se vyborne hodi pro dvoji ucel: k
prohlizeni multimedialniho obsahu a jako velmi dobry LCD hledacek
vestaveneho digitalniho fotoaparatu. Nasim ukolem totiz nebylo
navrhnout telefon, ktery bude jako doplnkovou funkci obsahovat
fotoaparat. Meli jsme stvorit pristroj, ktery bude stejne dobre
fungovat jako telefon i jako digitalni fotoaparat – a k tomu nutne
potrebujete velky displej. Takto jste tedy prisli na napad s otocnym designem? V
podstate ano. Kdyz melo byt v jednom pristroji tolik funkci, museli
jsme zkusit neco noveho. Zavreny telefon mohou lide snadno drzet v
jedne ruce, sledovat displej a s pomoci tlacitek pod nim ovladat
zakladni funkce. Jako fotoaparat ma zhruba stejnou velikost jako bezne
digitalni fotoaparaty a drzi se v horizontalni poloze obema rukama. K
otocnemu designu jsme dospeli proto, ze jsme potrebovali nekam
integrovat klavesnici. Otevrenim telefon zdvojnasobi svou delku a tim
vznika dostatek prostoru pro optimalne velkou klavesnici. Telefon se
pak dobre drzi a pohodlne pouziva. Jak se S700i lisi od sveho japonskeho predchudce?
Vyuzili jsme zakladni koncept a ten jsme spolecne s novym designerem
rozvinuli, aby telefon zaujal na odlisnych trzich GSM. S700i ma vice
funkci a mel by zapusobit na sirsi spektrum zakazniku v ruznych
regionech i vekovych skupinach – od soukromych uzivatelu po firemni
klientelu. Takze musel mit zajimavy, elegantni a pritom maximalne
funkcni design.  Hiroshi Nakaizumi Sony Ericsson ziskal mnoha oceneni za design vyrobku. Jaka jsou hlavni pravidla, kdyz navrhujete vyrobek jako je S700i?
Nase filozofie designu spociva na trech hlavnich pilirich. Zaprve mame
vzdy na mysli uzivatele a vyrabime vyrobky, ktere se snadno pouzivaji.
Je velice dulezite nevyrabet vyrobky pouze proto, aby vitriny obchodu
vypadaly hezky – kdyz si uzivatel vezme vyrobek domu, musi ho milovat,
takze vyrobky musi byt velmi funkcni. Zadruhe vyrabime vyrobky, ktere
se dotykaji emoci nebo toho, cemu rikame sesty smysl. Nase vyrobky
nabizi neco zadouciho, s cim budou jejich majitele citit souzneni.
Tyto dve filozofie predstavuji potrebu zachovavat rovnovahu mezi
stimulaci leve - logicke - casti mozku a prave - emocionalni - casti.
To se nam dari diky tomu, ze se drzime sveho ustredniho principu – aby
nase vyrobky mely dokonalou formu i funkci. Nase treti
filozofie nas vede kupredu. Potrebujeme byt vzdy o pul kroku pred
uzivatelem. Kdybychom vyrabeli vyrobky na zaklade sledovani dnesniho
trhu, jednoduse bychom zaostavali za ostatnimi. Jako u vsech uspesnych
designeru spociva nase sila v tom, ze predvidame, co bude nasledovat.
Vas designersky tym sidli ve Svedsku, Velke Britanii, USA a v Japonsku.
Jake zakladni vlastnosti hledate u designeru, kdyz je tym tak
geograficky ruznorody? Soustre?ujeme se na klicove
discipliny prumysloveho designu a ergonomie. Zabyvame se take designem
barev a materialu, protoze povazujeme vzhled a pocit z nasich vyrobku
za podstatny. Ve vsech techto oborech je vsak velmi dulezity i postoj
designera. Bezpochyby musite mit schopnost vymyslet nove vyrobky a
funkce, ale take musite byt sam koncovym uzivatelem a mit instinkt pro
to, co je zadouci a nezbytne. Predpoklada to schopnost „vystoupit“ ze
sve role designera a podivat se na vysledek sve prace z vnejsku. Jak pri navrhovani vyrobku urcujete, co bude mit prednost – zda technologie nebo styl?
V prvni rade mame na zreteli komunikaci. Jak jeji klasicke formy –
hlasovou nebo textovou pomoci zprav SMS, ktere jsou v mnoha zemich
stale oblibenejsi – tak nove moznosti, ktere pred nami oteviraji
moderni technologie, napriklad v podobe vizualni komunikace. Je pritom
dulezite nenechat se technologii pohltit a stale myslet predevsim na
to, aby vyrobky byly elegantni a snadno se pouzivaly. Zaroven
mame na pameti, ze oslovujeme trh, ktery je technologicky stale
zdatnejsi – obzvlaste pro mladsi generaci predstavuje mobilni
technologie zivotni styl a povazuji ji za samozrejmost. Proto musime
vyrabet vyrobky, ktere se uzivatelum libi a jejichz funkcnost
prekracuje ocekavani. Hlavni filozofie naseho designu je, ze forma
nasleduje funkcnost.  Hiroshi Nakaizumi Hiroshi Nakaizumi, viceprezident pro oblast designu Sony Ericsson Mobile Communications
Hiroshi Nakaizumi je viceprezidentem spolecnosti Sony Ericsson Mobile
Communications pro oblast designu. Do Sony Ericsson presel ze Sony
Corporation v rijnu 2001 pote, co pracoval na vytvoreni corporate
identity teto nove vznikle spolecnosti – na znamem zelenem symbolu. Ve
sve roli vedouciho designu Hiroshi ridi designerske tymy na celem
svete. Tyto tymy pracuji na prumyslovem designu i ergonomii a take na
designu grafiky, barev a materialu. Pro Sony Corporation zacal
Hiroshi pracovat pred dvema desetiletimi v roce 1983, kdy nastoupil do
skupiny grafickeho designu v tokijske centrale firmy jako designer
grafiky. Od te doby zastaval ruzne funkce v oblasti designu v pobockach
spolecnosti Sony Electronics, Sony Corporation a Sony USA v Tokiu, New
Yorku a New Jersey. Behem sve kariery u Sony Corporation Hiroshi
zodpovidal za design obalu temer vsech vyrobku Sony na americkem trhu
na konci osmdesatych let. Postupne se zacal zabyvat veskerymi aspekty
designu vyrobku Sony a take dohledem nad komunikaci a aktivitami Public
Relations cele designerske skupiny. Hiroshi je absolventem strojirenske
fakulty Chiba University v Japonskem meste Chiba.
|
|
. Autor: Anonym Datum: 2006-02-21 01:51:08 Egzistuje program nebo kodek (amr) na pc. Mam par zvukovych souboru v amru a nejdou prehrat na pocitaci.Prosim o radu Dekuji predem Pedro |
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte. |