" />
Swiss Manager Elite - nejlepší aplikace na UIQ3? (recenze) | Tisk |  Email
pošli na vybrali.sme.sk
Jozef Cmar
Pátek, 13. listopad 2009
Společnost Cellphonesoft proslula coby autor velmi kvalitních aplikací pro komunikátory vybavené operačním systémem Symbian UIQ3. Nejoblíbenějším produktem, který u první generace výše zmíněných telefonů částečně řešil problém s nedostatkem operační paměti, je bezpochyby aplikace Swiss Manager, ať již v placené nebo volně šiřitelné verzi. Po zániku UIQ to vypadalo, že už se nové verze aplikace Swiss Manager nedočkáme. Autor ale v ústraní usilovně pracoval a světlo světa spatřila aplikace Swiss Manager Elite. A jak již napovídá její název, aplikace je to skutečně elitní, troufám si tvrdit, že se řadí na naprostý vrchol mezi aplikacemi pro Symbian UIQ3.

Swiss Manager je aplikace, kterou by nemělo třeba nějak blíže představovat. Pokud si zavzpomínáte pár let zpět, do doby kdy na trh přišel dlouho očekávaný komunikátor P990i, jistě si také vzpomenete na to, že s kapacitou operační paměti to u něj Sony Ericsson zrovna nevychytal a dlouhou dobu bylo používání tohoto přístroje na hranici použitelnosti (a podle tvrzení spousty majitelů daleko za touto hranicí). Sony Ericsson postupně vydával nové verze firmwaru, takže s přístroje se stával použitelný stroj, někteří vývojáři aplikací na to šli ale jinak. Právě z nedostatku operační paměti u komunikátorů se Symbianem UIQ3 se zrodila aplikace Swiss Manager, která tento problém sice neřešila úplně, umí jej ale z větší části eliminovat. Vývoj této aplikace neustával, autor stále vydával novější a lepší verze a vše vyvrcholilo představením nové generace programu Swiss Manager - Swiss Manageru Elite, který vám v dnešní recenzi podrobně představíme.

Ačkoliv aplikace nabízí ohromné množství funkcí, nelze podle mě začít jinak, než funkcí nejdůležitější. Tou je bez jakýchkoliv debat správce spuštěných aplikací. Jak jsem již nastínil, první telefony s operačním systémem Symbian UIQ3 trpěly zoufalým nedostatkem operační paměti. Stačilo spustit pár aplikací a nechat je běžet na pozadí a bylo zaděláno na problém. Paměť RAM se pomalu ale jistě ucpávala a brzy nastal restart v zájmu zvýšení výkonu přístroje (hláška přímo z telefonu). To by nevadilo jednou za týden, mnohokrát za den to ale bylo neúnosné. Sice jste mohli aplikace sami ukončovat přímo ve správci souborů, telefonu jste tím moc ale nepomohli. Až přišla aplikace Swiss Manager, která uměla zapnout automatické pročišťování operační paměti RAM v několika úrovních. Ačkoliv to zní velmi jednoduše a logicky, do té doby podobná aplikace nevznikla. Swiss Manager tuto díru na trhu s aplikacemi zacelil a právem si tak získal místo ve většině telefonů se Symbianem UIQ3. Obnova operační paměti totiž fungovala spolehlivě a nucené restarty se staly spíše výjimkou. Do správy běžících aplikací samozřejmě můžete zasahovat také ručně a je možné ukončit jakýkoliv program či proces, doporučuji ale opatrně u procesů, u kterých nevíte, co přesně dělají (a takových je v telefonu drtivá většina). Pokud přesto chcete nárazově uvolnit operační paměť, můžete toto v aplikaci navolit a během krátké doby (pár vteřin) dojde k citelnému zvýšení volné paměti RAM. Na poslední verzi se mi líbí, že se zde dá nastavit autostart jak pro samotný Swiss Manager (tedy aplikace se sama spustí po startu telefonu), tak také pro jakoukoliv další aplikaci. Sám tak telefon nechávám, aby mi automaticky zapnul telefonní seznam, kalendář, zprávy, Primetech Contact, Handy Clock a samozřejmě také samotný Swiss Manager Elite. Start telefonu je sice díky tomu pomalejší, práce s přístrojem je ale poté velmi rychlá, vše je nahrané v operační paměti.

Silnou zbraní, která ale přeci jen stojí poněkud v pozadí správce spuštěných aplikací, je přehledný správce souborů. Je velmi rychlý a nabízí široké množství funkcí, z jeho integrace mám ale trochu rozporuplné pocity. Na jednu stranu jsem rád, že spousta majitelů si pro základní práci s telefonem vystačí s jedinou aplikací, na stranu druhou se mi se soubory přeci jen pracuje lépe v programu X-Plore od LonelyCatGames. Tato firma totiž nabízí časově neomezenou zkušební verzi, takže nejste nuceni X-Plore koupit, abyste jej mohli plnohodnotně používat. Tím ale nechci nijak shazovat správce souborů, který se nachází ve Swiss Manageru Elite, jen jsem chtěl podotknout, že mi na tyto úkony více vyhovuje právě X-Plore. Kromě správce souborů umí aplikace také zobrazit spoustu zajímavých údajů, které sice nemusí být vždy příliš užitečné, jsou ale rozhodně zajímavé. Zjistíte tak například svého operátora, IMEI přístroje, stav baterie a mnoho dalšího.

Nejvíce zajímavý mi přijde údaj o době, která uplynula od posledního spuštění telefonu. Letmým pohledem na displej svého komunikátoru P1i tak vidím, že jsem přístroj nevypnul už více než dva týdny, což je vzhledem k neustálému používání telefonu (a s přihlédnutím k faktu, že telefon disponuje otevřeným operačním systémem) skvělý výkon a dokládá to příkladnou stabilitu P1i. To už ale trochu odbíháme od tématu článku. Velmi užitečná mi přijde možnost zobrazení drobného indikátoru, který si můžete prohlédnout například na screenech níže. Nevím dost dobře, jak tento element nazvat, v mém konkrétním případě mám ale nastaveno zobrazování aktuální paměti RAM ve stavovém řádku. Dá se zde ale nastavit také kapacita baterie, vytížení procesoru nebo aktuální čas. Indikátory je možné také nahradit ikonou pro rychlé spuštění Swiss Manageru Elite. Co se mi líbí asi nejvíce je možnost tento indikátor umístit kamkoliv na plochu. Mě se nejvíce osvědčilo umístění úplně nahoře displeje uprostřed. Údaj o volné kapacitě RAM tam nepřekáží v žádné nabídce, sám jej ale mohu mít stále na očích.

Aplikace Swiss Manager Elite je bezpochyby jednou z nejkvalitnějších a nejužitečnějších aplikací, které pro operační systém Symbian UIQ3 vznikly. Je velmi rychlá, nabízí obrovské množství a jak se můžete přesvědčit na webu autora, nestojí příliš mnoho peněz. Vzhledem k současnému kurzu amerického dolaru vůči koruně vás aplikace vyjde na něco málo přes tři sta korun, což je vzhledem k funkcím, které aplikace nabízí, výborná investice. Nyní před Vánoci se navíc plná verze aplikace může stát velmi vítaným dárkem pro majitele komunikátorů Sony Ericsson, kterým uděláte svým bližním radost a finančně vás to nezruinuje. Pokud vás recenze aplikace nepřesvědčila o výhodách, které Swiss Manager Elite nabízí, můžete si stáhnout do svého telefonu časově omezenou zkušební verzi a všechny funkce vyzkoušet naživo na svém telefonu. Budete spokojeni.

Úplně na závěr bych rád poděkoval autorovi aplikace Swiss Manager Elite a jedinému vývojáři společnosti Cellphonesoft za všechny aplikace, které pro komunikátory Sony Ericsson vytvořil. Ani spousta času strávená nad vývojem špičkových aplikací, nadšení spousty fanoušků a odhodlání mnoha zákazníků zůstat věrný komunikátorům společnosti Sony Ericsson ale nepomohlo k tomu, aby operační systém Symbian UIQ potažmo celá společnost UIQ Technologies přežili rok 2009. Zoltan se proto logicky rozhodl dále nevyvíjet aplikace pro Symbian UIQ3 a v současné době se zaměřil na platformu Symbian S60 v její dotykové páté verzi. Přeji mu za sebe i za celou SEManii mnoho dobrého při dalším vývoji aplikací a pevně věřím, že se nepotkáváme naposledy. Třeba to nebude příliš dlouho trvat a budu na Sony Ericssonu Satio případně jeho nástupcích opět testovat aplikace z dílen společnosti Cellphonesoft. Byl bych moc rád, kdyby se tak skutečně stalo. Každopádně poslední verzí programu Swiss Manager opustil svět UIQ člověk, který jej svými aplikacemi zásadně ovlivnil.