Forum |
Warring Nations - recenze nejlepsi hry na UIQ3 | | Tisk | |
Jozef Cmar | |||
Thursday, 17. January 2008 | |||
Smartphony ze staje Sony Ericsson jsou urceny predevsim pro praci, a tomu odpovida take neprilis siroka paleta her, ktere jsou pro ne urceny. Stejne jako u aplikaci ale plati, ze mensi vyber neznamena, ze se zde nemuzou objevit perfektni kousky. Dukazem je strategie Warring Nations, podle me nejlepsi hra urcena pro smartphony s operacnim systemem UIQ3.![]() Na zacatku hry si vyberete, zda chcete na telefonu hrat sami ci ve dvou na jednom telefonu, pak na ktere mape a za ktereho hrdinu. Zvolit si muzete take pocet protihracu a obtiznost. Ze zacatku doporucuji volit nizsi obtiznosti, preci jen hra neni zcela trivialni. Pokusim se tady nastinit princip cele hry, predem se omlouvam, pokud to nebude stoprocentne srozumitelne, ale preci jen hra je dosti slozita, objevuje se v ni dost prvku, a nez jsem zjistil, jak vse funguje, docela dlouho mi to trvalo. I tak myslim, ze nejjednodussi cesta k pochopeni, jak co funguje, je nainstalovat ji do telefonu, spustit a hrat :) Na zacatku hry ma kazdy hrac na mape jedno uzemi a nekolik vojaku. Hrac, ktery je na tahu, ma spoustu moznosti, co delat. Muze vymenovat suroviny, cvicit a presouvat vojaky, stavet budovy, utocit na zatim neobsazene uzemi i na protihrace, vyhlasovat protihracum valku, nabizet protihracum mir, vysilat zvedy, posilat zlodeje krast zlato,... Postupne bych neco rekl ke vsem temto moznostem. Vzdy, kdyz jste znovu na tahu, se vam zobrazi zprava o prubehu minuleho kola, kde se dozvite, kolik a jakych surovin jste ziskali, pripadne ztratili, zda jste byli napadeni, zda probehla nejaka necekana udalost a podobne. Tyto zpravy se daji vypnout, doporucuji je ale nevypinat a vzdy si je precist, jsou pro vas dulezite. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Suroviny jsou celkem ctyri, Jde o jidlo, ktere slouzi jako potrava pro vojaky a obyvatele uzemi, ktere ovladate. Kamen a drevo slouzi ke staveni a oprave budov, ktere vam ponici protihraci. Posledni surovinou jsou zbrane, ktere jsou treba k vycviceni novych vojaku. Suroviny si muzete smenovat v obchode pokazde, kdyz jste na tahu. Pred kazdym kolem se z prehledne tabulky dozvite, kolik surovin jste ziskali z vami vlastnenych uzemi a take jake byly vase vydaje. Je logicke, ze cim vetsi mate armadu, tim take rostou jeji naroky. Pokud vam jidlo dojde, behem par tahu za vas nema kdo bojovat. S kazdym obsazenym uzemim take rostou vase zisky. Libi se mi, ze v obchode lze nastavit, aby se automaticky nektere suroviny prodavaly nebo kupovaly, cimz se o to nemusite tolik starat a rucne vymenujete jen pokud to potrebujete. ![]() ![]() ![]() Jednou z nejdulezitejsich cinnosti je vycvik vojaku. Nejprve je treba vybrat konkretni zem, na ktere budou vojaci vycviceni. Dale vyberete jejich typ, pocet a take zda budou urceni k obrane daneho uzemi nebo pro mise. Pro mise je mozne vojaky vycvicit pouze pokud se na danem uzemi prave nachazi vas hrdina (reprezentovany vlajeckou, jeho vyznam vysvetlim pozdeji). Podle me se nevyplati stavet obycejne bojovniky (prvni dva typy vojaku), jelikoz jsou snadno zranitelni a pomali. Osvedcila se mi kombinace jezdcu a lucisniku. Sice jejich porizeni neni nejlevnejsi, ale vyplati se. V teto casti zminim jeste jeden druh vojaka, ktery se neda bezne vycvicit. Nevim presne, jak jej popsat, jedna se proste o cerveneho kone s jezdcem. Pokud mate ve sve armade kone, zautocite na nejake uzemi a vyhrajete bitvu, pak se vam jeden z normalnich jezdcu zmeni na cerveneho. Tento ma jeste mnohem lepsi vlastnosti nez puvodni. Zajimave je, ze i kdyz mate v armade treba 5 techto cervenych koni, vzdy bojuje jen jeden a dalsi se objevi na bojisti az po smrti predchazejiciho. Pro kazde uzemi muzete urcit pocet vojaku, kteri jej brani a zbytek je urceny na utoceni. Samozrejme, ze vetsi obranu dostanou vetsi a dulezitejsi uzemi, predevsim hrad se vyplati hlidat, protoze dobyt jej je docela orisek. Presun vojska zabere kus jednoho tahu, takze se muze stat, ze po presunuti casti vojska jiz nebudete moci utocit. ![]() ![]() ![]() Staveni budov si ve zkusebni verzi (ta, kterou mam k dispozici) prilis neuzijete. K dispozici jsou totiz pouze dve ruzne budovy a vyuzitelnost obou je velmi sporna. Vejde se do nich malo vojaku a take na obranu jsou skoro nepouzitelne. V plne verzi hry by mela byt moznost stavet take hrady, s nimi uz by stavba novych budov mela smysl. ![]() ![]() ![]() Nejvice casu ve hre pravdepodobne stravite utoky na okolni uzemi. Na zacatku hry ma kazdy hrac k dispozici jedine uzemi a postupne obsazuje dalsi. Nejprve bych zacal variantou, kdy utocite na uzemi, ktere zatim nepatri nikomu. V pripade, ze se na danem uzemi nenachazeji zadne jednotky, neni co resit a uzemi je vase. Zajimavejsi situace je v pripade, kdy se na uzemi, ktere chcete ziskat, nejake jednotky nachazeji. Pokud hrajete hru na nekterou z nizsich obtiznosti, pak se vojsko daneho uzemi pripoji k vasemu a prejde pod vasi kontrolu. Pokud hrajete na vyssi obtiznost, pak vas ceka regulerni boj. V pripade uspechu je uzemi vase, v opacnem pripade budete muset vycvicit dalsi vojaky nebo je stahnout z obrany nektereho uzemi. Pokud zautocite na uzemi obsazene protihracem, dojde k boji vasich jednotek, ktery muzete sledovat na displeji. Pokud bojuji male jednotky, klidne se na bitvu podivejte, ale pokud bojuji velke jednotky, napriklad o hrad, pak doporucuji vyuzit moznost tzv. rychle bitvy, kdy na displeji nevidite bitvu, ale pouze menici se stav vasich a souperovych jednotek. Pokud vy na nikoho neutocite, ale naopak jste napadeni, mate dve moznosti. Bud se budete branit nebo se vzdate. V prvnim pripade uzemi budto uhajite nebo ne (to jde dost dobre odhadnout z puvodnich sil), ve druhem pripade o uzemi prijdete urcite, ale zbyde vam polovina vojaku, kteri se na danem uzemi v dobe utoku nachazeli. Stejnou moznost vzdani se mate take kdykoliv behem bitvy, aÂť uz jste utocnici nebo obranci. Pokud se vzdate, vzdy prijdete o polovinu v te chvili jeste zivych jednotek a samozrejme o samotne uzemi. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jednou z nejdulezitejsich veci ve hre je umisteni vaseho hrdiny, za ktereho hrajete. Uzemi, kde se nachazi, poznate podle vlajecky. Jedna se vlastne o uzemi, na kterem se aktualne nachazi vase armadu urcena pro utoky. Pokud dobyjete nove uzemi, automaticky se vam armada premisti tam. Pokud vam protihrac napadne uzemi, kde se prave nachazi vas hrdina a porazi vas, tak se vas hrdina vrati na svou predchozi pozici. Ale pozor, aby se mel kam vratit, musi existovat nejake vase uzemi, ktere sousedi s tim, o ktere jste prave prisli. Pokud takove uzemi neexistuje, prohrali jste. Tuto situaci popisi podrobne dale. Dulezite je, ze vzdy muzete utocit pouze na uzemi, ktera sousedi s temi, ktere jste dobyli. Navic musi existovat prime spojeni mezi zemi, kde se nachazi vase armada a vami obsazenou zemi, ktera sousedi s tou oblasti, na kterou chcete zautocit. Asi nejlepe bude popsat si to na obrazku. Na tomto obrazku je poloha meho hrdiny a tedy i meho vojska urceneho k utoku a oznacena zlutou vlajeckou. Mohu tedy utocit pouze na uzemi, se kterymi sousedi uzemi s vlajeckou. Prestoze mam na mape i dalsi obsazena uzemi, nemam s nimi prime spojeni, takze napriklad nemohu zautocit na uzemi, ktere se nachazi nad zlutou zemi nahore. Na druhem obrazku je naopak zobrazeno cervenou barvou moje souvisle uzemi, takze aÂť mam svou armadu kdekoliv, mohu zautocit na kterekoliv uzemi, ktere sousedi s nekterym z tri uzemi mnou obsazenych. ![]() ![]() Ve valce je samozrejme dulezite mit partnery a spojence. Proto i v teto hre je moznost nabizet protihracum mir nebo jim vyhlasovat valku. Stejne tak vyhlasuji valku nebo nabizeji mir oni vam. Pokud vam nekdo nabidne mir, doporucuji jej prijmout, pokud jej totiz odmitnete, casto nasleduje vyhlaseni valky. Pokud Vam naopak nekdo valku vyhlasi, doporucuji zacit cvicit vojsko, mate se totiz na co tesit. Na zacatku hry se vyplati co nejvice stat stranou a nechat bojovat ostatni hrace (za ktere hraje telefon). Obecne plati, ze dokud existuji neobsazena uzemi, na ktera telefon utoci, pak vam dany hrac valku nevyhlasi. Pokud uz se nema kam rozvijet a vy mu stojite v ceste, vyhlaseni valky vas nemine. U me prilis nepouzivana, ale pro nekoho mozna vitana funkce, je moznost vysilat zvedy. Ti umi zjistit, jaci vojaci se nachazeji na uzemi, na ktere jste zvedy vyslali. Vypraveni zvedu ale neni zadarmo, stoji to zlato a navic se vetsinou stane, ze jsou zvedi zabiti, tedy stejne se nedozvite, kolik vojaku a jakeho typu se na danem uzemi nachazi. ![]() ![]() ![]() Mnou mnohem vyuzivanejsi moznosti je posilat zlodeje. Ti se daji poslat pouze na uzemi, na kterem stoji budova. Uspech zlodeju zavisi na tom, jak silna je obrana budovy, jak velke mate vojsko a take na stesti. Vyhodne je, ze kradezi zlata si neznepratelite vaseho koalicniho partnera :) Tedy i kdyz jste spolu v alianci a zijete v miru, muzete mu zlato vesele krast :) Ale drive nebo pozdeji jej to stejne omrzi (nebo vas) a dojde k valce. ![]() ![]() ![]() Jak hrat a vyhrat? Nejdulezitejsi budovou je hrad, ne proto, ze by v nem byly suroviny atd., ale proto, ze se snadno brani. Priblizne 100 lucisniku odrazi skoro jakykoliv utok na hrad, ale na uzemi bez hradu se stejnych 100 lucisniku vetsi armade neubrani. Vetsi uzemi vetsinou mivaji vetsi vynosnost, proto se zamerujte predevsim na ne, na druhou stranu protihraci uvazuji stejne. Toto plati jen pro nektere mapy, na nekterych jsou vsechna uzemi priblizne stejne velka, tam je pak prebirani zbytecne. Nevyplati se mit velkou armadu v necinnosti. Jednak spotrebuje spoustu surovin, ale hlavne se casto stane, ze dojde jidlo (to, ze mate vy na skladu jidlo neznamena, ze jej maji jednotky) a umre vam treba polovina draze vycviceneho vojska. Nebudujte obycejne bojovniky, zamerte se pouze na lucisniky a kone. Na druhou stranu nikdy (krome jednotek urcenych pro obranu hradu, tam se hodi vycvicovat pouze lucisniky) nebudujte pouze lucisniky nebo pouze jezdce, jediny typ jednotek je snadno zranitelny a lehce se porazi. Nevyplati se nechavat moc bojovniku urcenych na obranu, i kdyz tim riskujtete, ze casto budete prichazet o svoje uzemi. Vice se vyplati ztracene uzemi (na kterem tim, ze jste nemeli obrance, neni zadne vojsko) dobyt zpet treba pomoci jedineho bojovnika. Znicit protihrace obsazenim vsech jeho uzemi je velmi pracne a prakticky jde o nemozny ukol. Proto popisu jiny zpusob, jak jej lze znicit a zkusim jej doplnit nazornymi screeny. Mozna to nebude popsano prilis jednoduse, ale jde o moznost, jak vyhrat. Kdyz jsem mluvil o funkci hrdiny, zminil jsem se, ze pokud vas protihrac porazi na uzemi, kde se nachazi vas hrdina, pak je dulezite (abyste neprohrali), abyste se meli kam vratit. Situaci popisi na nasledujicich trech obrazcich, ja jsem cerveny hrac, telefon je modry hrac. Na prvnim obrazku modry obsadil uzemi lezici nalevo od meho (na tomto miste je tedy umisten jeho hrdina). Vsimnete si (na screenu to neni uplne videt, ale je to tak), ze velikosti ovladnutych uzemi se telefonu nemohu rovnat, je mnohem silnejsi. Proto se pokusim oddelit jeho armadu od zbyku rise a tu znicit. Na druhem screenu je videt, ze jsem se svoji armadou zautocil na uzemi nachazejici se pod oblasti, kterou prave ovladl. Tim jsem jednak spojil svoje uzemi v souvisly celek, ale predevsim telefonu zabranil v ceste zpet a uniku. Hrad na leve strane je velmi dobre strezen lucisniky, utok na nej tedy v podani telefonu nema smysl. Stejne tak nema smysl zautocit na mnou prave obsazene uzemi, je totiz silne braneno. Mym jedinym ukolem tak zustane postarat se, aby se modry hrdina nedostal zpatky ke sve risi. Ja jej pote po nashromazdeni dostatecnych sil k utoku mohu znicit. V dalsim tahu telefon zautocil na muj hrad, ktery se ubranil, navic timto telefon prisel o vetsinu vojska. V dalsim tahu jsem pak zautocil na misto, kde se nachazi jeho hrdina. jeho vojsko je porazeno a jelikoz se jeho hrdina nemuze vratit na predchozi umisteni (jelikoz ho nyni ovladam ja), je telefon porazen. A to i presto, ze na zbytku ostrova (hrajeme na uzemi Velke Britanie, coz si z mapy mozna nekteri vsimli) se nachazi spousta uzemi pod jeho kontrolou. Dalo by se to prirovnat k situaci, kdy velke kralovstvi prijde o krale. Ve skutecnosti (v minulosti) pote casto nasledoval rozpad kralovstvi, zde prichazi konec hry. ![]() ![]() ![]() Nahodne momenty ve hre: Zlodej, vyslany nekterym z protihracu, vam vezme cast (nebo klidne i vsechno) vase zlato. Vzbouri se vam nektera z vasich zemi (nekdy i vice naraz) a obranci, ktere jste na techto uzemich meli, se postavi proti vam. Mor vam zabiji obyvatele (obyvatele nebojuji, ale staraji se o to, aby uzemi vydelavalo suroviny). Zvyseni ci snizeni produkce nektere suroviny. Nedostatek surovin na vymenu v obchode. ![]() ![]() ![]() Tento clanek jsem nechtel podat jako klasickou recenzi, ale take dat par tipu, jak hrat. Samotnemu mi velmi dlouho trvalo, nez jsem objevil vsechny moznosti, ktere hra nabizi. Jen tezko na teto hre hledam nejake nedostatky. Jedina vec, ktera me napadla je, ze bych uvital moznost hrani pres Bluetooth, preci jen po kazdem tahu si predavat telefon, pokud hrajeme dva, neni prilis prakticke. To je ale asi jediny detail, ktery mohu hre vytknout. Grafika je vyborna, hra je propracovana, neomrzi se a take cena je vice nez prijatelna. Tyto vlastnosti ji alespon u me vynesly na pozici nejlepsi hry pro smartphony s operacnim systemem UIQ3. I kdyz na telefonu hry skoro nehraji, tato me skutecne oslovila a v mem telefonu zustane jeste dlouhou dobu. Hra se prodava za necelych 11 EUR a podle me se jeji porizeni rozhodne vyplati. Muzete si ji zakoupit zde a na stejnem miste se take da stahnout zkusebni verze.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. |
< Předch. | Další > |
---|